Už polovina doporučených cvičení stačí ke snížení zdravotních rizik

24.06.2013 13:24

Určitě se někteří vaši klienti rádi vymlouvají, že na všechna doporučená cvičení nemají dostatek času. Vymlouvat se už nemusí, studie University of Bath ukázala, že stačí klidně i polovina z doporučeného objemu cvičení ke snížení zdravotních rizik.

Profesor Conrad Earnest a jeho kolegové v oddělení pro zdraví z University of Bath, zkoumal pacienty s metabolickým syndromem, což je kombinace zdravotních problémů, které společně zvyšují riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a diabetu. Studie byla sice navržena a realizováná ve Spojených státech, avšak doporučení jsou velmi podobná jako pro evropské země, včetně ČR. Základní doporučení zní za týden alespoň 2 hodiny a 30 minut (150 minut) středně intenzivního cvičení jako je rychlá chůze, plus posílení svalů alespoň 2 týdně. 

Lidé, kteří se účastnili studie, byli rozděleni do tří skupin, které měly dodržet stanovenou zátěž na 50 %, 100 % a 150 % z doporučeného cvičení. Studie byla provedena podle kritérií metabolického syndromu dle National Cholesterol Education Program, včetně úbytku obvodu a krevního tlaku a používá analytickou techniku vyvinutou vědci na Cambridge Medical Research Council. 

A co ukázaly výsledky studie? I u skupiny, která vykonávala stanovenou zátěž jen na 50 % doporučení, se zlepšil výrazně metabolický syndrom.

Profesor Earnest k tomu řekl: "Naše výsledky ukazují, že lidé mohou výrazně zlepšit riziko metabolického syndromu i na polovině dávky běžných cvičebních pokynů. I málo stačí, aby nastolili dlouhou cestu ke zlepšení zdraví. V podstatě zde není opravdu žádný důvod, proč nedělat něco aktivního."

Výsledky studie byly publikovány v The American Journal of Cardiology.

Profesor Earnest dodává: "Toto zjištění nám ukazuje, že i ti, kteří nemají fyzické aktivity mohou docílit velkých rozdílů jen tím, že zapojí alespoň malé množství pohybu."

 

Zdroj a foto: University of Bath