Trendy ve fitness a wellness 2013

20.01.2013 16:11

Rok s třináctkou na konci bude pro mnohé fitness a wellness provozovatele šťastným, pro jiné méně. Opět jako každý rok jsme pro naše čtenáře sestavili žebříček hlavních očekávaných událostí a trendů pro tento rok, který značí zejména větší tlak na trhu fitness.
Letos jsme požádali o vyjádření i odborníky z řad významných subjektů na trhu. Na otázky ohledně trendů nám odpověděli: Jana Havrdová, předsedkyně České komory fitness, Jan Hájek, manažer značky Cybex pro ČR a SR, Tomáš Studený, ředitel značky Technogym pro ČR, Michal Navrátil, obchodní manažer CLUBSPIRE a Jiří Jedlička, ředitel značek Flowin a Lebert Fitness pro ČR.
Jaké tedy budou trendy? Odborníci se podstatně shodují zejména na několika trendech. Podívejme se tedy na ně i na ty, které vyhodnotil portál FitnessBusiness.cz dle trendů nejen u nás, ale i v zahraničí.

 

1) Krize a samočištění trhu
Oproti loňskému roku všichni téměř jednohlasně hovoří o výrazně očekávaných změnách na trhu. Již v loňském přehledu jsme zmiňovali, že lze očekávat vstup nových subjektů a větší boj těch stávajících o své místo na slunci. „Určitě bude sílit tlak na snižování nákladů a dojde i k dalšímu vyostření boje o zákazníka,“ uvádí například na adresu fitness center Michal Navrátil z CLUBSPIRE. Jana Havrdová za Českou komoru fitness k tomu poznamenává, že se nejedná jen o český či slovenský trend: „Fitness průmysl v Evropě i ve světě prožívá relativně intenzivně hospodářskou krizi. V České republice není situace lepší. Dá se očekávat, že český fitness trh projde určitým stupněm samočištění, přežijí jen silnější fitness centra, která budou dbát na kvalitu svých služeb.“
Z toho je tedy jasně znát, že boj o své místo na slunci bude drsnější a přežijí opravdu jen ti, kteří si správně nastaví směr a udrží péči o klienta. Trh tedy do budoucna, výhledově do 5 let ovládnou velcí hráči a několik málo těch kvalitních menších. Ostatně fitness trh hraje podle obdobných pravidel jako jiné trhy. Jako příklad lze uvést trh maloprodejců potravin, kde z počátku devadesátých let hráli velkou roli místní menší obchodníci. Postupně byli tito hráči nuceni z trhu ustoupit, protože zákazník preferoval unifikovanou kvalitu nadnárodních řetězců supermarketů. Lokální hráči nedokázali držet kvalitu, servis ani nabídku na obdobné úrovni. Stejná situace se odráží více či méně na všech trzích, včetně fitness trhu.

 

2) Lepší fitness profesionálové
Trend, který je patrný také ze zahraničí, je stále vyšší tlak na vzdělávání fitness profesionálů. Nemělo by tomu být jinak ani u nás. Největší organizace zastupující fitness profesionály u nás, tedy Česká komora fitness, intenzivně pracuje na standardizaci fitness profesí. Proč je třeba tyto profese standardizovat? Řada profesionálů na trhu se za profesionály jen vydává a přitom nemá nejen vhodná školení, ale ani znalosti. To by se mělo změnit díky projektu Národní soustavy povolání. Cílem je mít jednotný systém zkoušení všech fitness profesionálů, tzv. certifikaci. Ta by měla zajistit, že každý fitness profesionál, který projde touto jednotnou certifikací, prokáže zda jeho znalosti a schopnosti odpovídají pro danou oblast. Jana Havrdová k tomu poznamenává: „U schválených kvalifikací  (aerobik, bodystyling, power joga, pilates a indoor cycling) bude letos zahájen proces zkoušení. Intenzivně spolupracujeme se školicími centry na postupném naplňování Českého registru fitness profesionálů. V tuto chvíli je v něm registrováno téměř 300 subjektů.“
K čemu potřebujeme prokázat jednoznačnou kvalitu fitness profesionálů? Zejména k tomu, abychom mohli fitness trh otevřít spolupráci s dalšími subjekty, zejména pak lékaři.

 

3) Funkční trénink
Tento trend rozhodně není překvapením v našem žebříčku, ba ani novinkou. Podle informací z trhů u nás i v zahraničí se dá velmi dobře očekávat, že ještě významnou chvíli na trhu vydrží. Ač trendem byl i například výraznější návrat k aerobiku, s rozšířením funkčního tréninku jej nelze srovnávat. I proto, že do tohoto segmentu je orientována nemalá část prostředků velkých hráčů na trhu výrobců fitness strojů a vybavení. To potvrzují i slova Jiřího Jedličky, ze společnosti dovážející do ČR například Flowin a Lebert Fitness: „Nadále to budou trendy, které jdou ruku v ruce se zdravým životním stylem. Tedy funkční trénink (kruhový trénink, bootcampy a ostatní cvičení v přírodě).“

 

4) Rozšiřování cardio zón
K výraznému rozmachu cardio zón došlo již v minulých letech. Podle zpráv z trhu však stále pokulháváme za zahraničím. Podle Jana Hájka ze značky Cybex pokračuje postupná inovace a rozšiřování cardio zón v českých fitness centrech, i když stále pomalu. A dodává: „Celosvětově mají cardio zóny stále mnohem větší procento podílu na celkové ploše fitness (cca 50 %).“ O pomalém tempu hovoří i další zástupci na trhu. Tomáš Studený z Technogymu říká, že již mnoho let se velmi pomalu daří rozšiřovat cardio zóny o nové a kvalitní stroje. "O novinkách ani nemluvě. Stále se prodávají staré nebo repasované stroje,“ dodává.

 

5) Wellness + fitness
Zcela jistě nezaniknou fitness centra orientovaná pouze na trénink a cvičení. Lze však očekávat větší zájem o segment wellness spojený s fitness. Tento zájem je již patrný z hotelového segmentu. Stačí se podívat kolik wellness hotelů v posledním období vyrostlo. Je tedy dobré využít koncept členství a zužitkovat lenost potenciálních zákazníků. Do wellnessu se dá totiž zajít vždy, i když zrovna není chuť mučit tělo ve fitness.

 

6) Zvyšování odbornosti a kvality fitness center
Vše začíná od informací. Postupně i menší fitness centra přicházejí na to, že mají-li obstát v čím dál silnější konkurenci, bude třeba s informacemi pracovat. Jeden z nástrojů například připravil CLUBSPIRE a Michal Navrátil jej komentuje: „Nově přicházíme s unikátním a dostupným řešením i pro ta nejmenší fitness. Pod názvem SmartBox se ukrývá výkonný počítač s pokladním šuplíkem, čtečkou čárových kódů a samozřejmě systémem CLUBSPIRE. Provozovatelům umožní řídit své fitness efektivně, ne za pomoci tužky a papíru.“
Další oblastí je vzdělávání managementu i personálu. Fit Academy například chystá v roce 2013 řadu vzdělávacích kurzů cílených na manažery i řadové pracovníky fitness. A to od marketingu, managementu, provozu až po finance, či řešení otázek členství.

Nepochybně najdeme na fitness trhu i další trendy. Například přetrvává trend body&mind lekcí i one-to-one přístupu, stejně jako zájem o taneční lekce. Dle zahraničních zdrojů se například často uvádí trénink s vlastním tělem, či silový trénink, nebo core trénink. Tyto aktivity u nás však stále nejsou natolik dominantní. Ale to se určitě ještě změní v příštích letech.

 

Karel Jarušek

 

 

Diskuze k článku: Trendy ve fitness a wellness 2013

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.