Štíhlý marketing pro trenéry – účinný nástroj jak získat klientelu

04.02.2012 21:14

Můžete docílit toho, že za získání svých klientů nemusíte platit téměř ani korunu. Stačí použít techniky takzvaného štíhlého marketingu.
Štíhlý marketing, neboli „lean marketing“ se postupem času vyvinul z tzv. štíhlé výroby. Již dříve se tento způsob využíval pro zeštíhlení nákladů ve velkých továrnách, např. v době americké krize již v minulém století. Postupně se tyto techniky osvědčily natolik, že se začaly používat také v jiných oblastech, zejména pak marketingu.
Lean marketing, tedy štíhlý marketing je u nás stále pojem spíše neznámý. A přesto jej již často děláme. Většina firem z fitness a wellness branže, stejně jako trenéři, mu ale moc nevěří.  Většina lidí si stále myslí, že jediný účinný marketing je formou letáků a inzerce, rádia, TV, (nákladných) kampaní, budování brandu, nebo chcete-li značky.
Ano, možná to tak částečně je. Ale máte na to finanční kapacity? Nejspíš mi odpovíte, že ne a že je tudíž velmi těžké vybudovat si klientelu. Věřte mi, že opak je pravdou. Ke štíhlému marketingu nepotřebujete mnoho, ale to co k němu potřebovat budete, je třeba dělat pořádně a pravidelně.

 
 

1. Ujasněte si svoje kvality

Ne, to ještě není štíhlý marketing. Ale abychom se k němu dostali, je třeba nastavit základní principy. Co je to, co vás odlišuje od ostatních trenérů? Vězte, že i když držíte v ruce ještě čerstvý certifikát, měli byste být schopni a tuto otázku odpovědět. Je to předchozí praxe profesionálního sportovce na škole? Je to vaše vzdělání? Je to vaše maximální časová flexibilita? Je to cena? Je to kvalita, kterou klientovi nabízíte, nebo mu ji budete nabízet?
Ujasněte si to. Budete to v dalších bodech potřebovat.

2. Nastavte si cíl
Henry Ford, zakladatel stejnojmenné úspěšné značky, kdysi pronesl: „Překážky jsou ty hrozné věci, které vidíš, když přestaneš sledovat své cíle.“ Tak to je. Jakmile se přestanete soustředit na svůj cíl, nebo si ho vůbec nedefinujete, najednou všude kolem uvidíte překážky, komplikace a problémy.
Co je tedy váš cíl? Je to 10 tréninků denně, je to 100 tréninků měsíčně, je to 50 tis. Kč každý měsíc na kontě? Víte, co je váš cíl? Určete si ho, napište si ho a nalepte, třeba na ledničku, ať jej máte každý den na očích.

3. Štíhlá reklama – začínáme webem
Je jedno, jestli pracujete pro velký nadnárodní řetězec fitness, či v místním obecním fitku plánujete trénovat maminy na mateřské. Někde vás tito klienti musí najít.  Vytvořit si web, který nebude stát prakticky ani korunu, nebo náklady na jeho tvorbu budou velmi nízké, není nic těžkého. Zkuste třeba www.webnode.cz, či jiný obdobný portál. Na začátku nemusíte investovat ani korunu, pokud vám nevadí mít například doménu https://trener.webnode.cz. Pokud bude chtít vypadat profesionálně, roční poplatek za CZ doménu například na www.forpsi.cz stojí kolem 200 Kč za její registraci a správu.
Tak to bychom měli, doména je registrovaná, přesměrovaná na váš web např. na webnode. Zde jste si vybrali z desítek šablon a umístili do ní informace o vaší osobě, o tom, co nabízíte a ideálně, co to bude stát. Vložili jste nezbytný kontakt a samozřejmě vaše foto.

4. Reklama přímo v místě, kde trénujete
Už máte prostor, kde trénujete? Skvěle! Pak zde rozhodně musíte mít informace o tom, co nabízíte, s vaší fotografií a spousty malých letáčků, či vizitek na recepci a ve fitku, aby si je klienti mohli případně odnést domů a podívat se na webové stránky, či se poradit s drahou polovičkou, jestli tenhle trenér je to pravé.
A náklady? Prakticky žádné, letáčky můžete vyrobit ve Wordu a vytisknout na domácí barevné tiskárně.
Účinnost: Obrovská. Klienti potřebují informace v „místě prodeje“. Nelekejte se však, pokud letáčky budou mizet raketovou rychlostí, ale klienti se vám hned neozvou. Tak to někdy chodí.

5. Nabídněte ochutnávku
Jak klient může vědět, jestli jste pro něj ideální trenér? Možná se stydí, možná neví, jestli se mu vynaložená investice vrátí. Když jsem začínal s trénováním někdy v roce 2003, první co bylo, že jsem v jednom fitness centru udělal sobotu s diagnostikou zdarma. Výsledek? 15 přihlášených klientů po 30 minutách, zajímavý trénink pro mě, 2 noví klienti hned, další 2 po pár týdnech.
Úspěch ochutnávky tkví v tom, že své klienty, kteří přijdou i na takto krátké setkání s vámi, je třeba poslouchat a naslouchat jim. Jakmile si získáte jejich důvěru, služeb (troufám si říct, že pro mnohé) velmi osobního charakteru ve formě osobních tréninků, rádi využijí.
Jasně, že vám přijde spousta klientů, kteří reagují na to, že je něco zadarmo. A co? Tito klienti mají přátele a třeba se večer, někde nad sklenkou vína, svěří kamarádce o absolvované akci a vy máte dalšího potenciálního klienta.


6. Reference
Máte web, máte pár prvních klientů, pomalu se to rozjíždí. Nebo již máte klientů hodně, byznys jede, občas lépe, občas hůř. Bezva. Co tedy dál?
Využijte svoje klienty pro získání těch dalších. Nejlepší reference, a to mi určitě sami potvrdíte, je ta podaná ústně. Nabídněte svým klientům zvýhodnění pro jejich přátele. Nabídněte jim například 14 dní tréninků s vámi zdarma, pokud přivedou svého známého a ten se stane vaším pravidelným klientem.  Že to nefunguje? Jasně že funguje, ale vy musíte znát svoje klienty, abyste věděli, co na ně může platit. Jakou akci využijí a co je bude motivovat k tomu, aby své známé přivedli.

Možností je daleko víc. Probrali jsme jen ty základní a jen okrajově. Pokud vás i přes to zaujaly, pak se můžete kompletní informace dozvědět na chystaném jednodenním workshopu Jak prodat své služby více klientům a získat větší příjem.

Karel Jarušek, Fit Academy, www.fitacademy.cz/consultancy

Diskuze k článku: Štíhlý marketing pro trenéry – účinný nástroj jak získat klientelu

123

kolomol | 10.06.2014

grc

Pro trenéry