Průzkum jako efektivní nástroj pro zkvalitnění služeb - 1. díl

15.05.2014 11:56

K některým zásadním rozhodnutím nám stačí vědomosti, znalosti, praxe. Ale všechny naše zkušenosti nám přestanou být užitečné ve chvíli, kdy se potřebujeme dozvědět názor většího počtu lidí, vzorku populace, davu. Dav je totiž poměrně komplikovaný organizmus, jehož chování lze sice předpokládat a předvídat, ale o co vyšší je investice, o to větší potřebujete jistotu. Je lákavé udělat si anketu v kanceláři, či u večeře mezi 15 lidmi, ale když o něco jde, odolejte. Výsledek může být silně lživý.

Takže, cokoliv se potřebujete zeptat, zeptejte se relevantního vzorku. Jde jen o to, vědět jak, koho, kdy a kde. A také vědět co nejpřesněji, na co se chcete ptát. Průzkum můžete zorganizovat před zahájením provozu ale i v jeho průběhu. Kdykoliv budete mít pocit, že vám k zásadním rozhodnutím ohledně vašeho podnikání chybí odpovědi, ptejte se. Není to levné, ale je to levnější než se neustále poučovat z chyb. V dnešním prvním díle se podíváme na možnosti průzkumu.

 

Vlastními silami nebo outsourcing?

V oblasti marketingové ho výzkumu trhu si můžete u specializovaných agentur objednat realizaci například:

  • komplexního průzkumu
  • výzkumu značky
  • pretestů
  • evaluace (vyhodnocení) marketingových kampaní apod.

 

Metody, které vám agentura nabídne pro získání odpovědí na vaše otázky budou pravděpodobně tyto:

  • kvalitativní (focus group, hloubkové rozhovory, etnografické metody)
  • a/nebo kvantitativní (osobní, telefonický a on-line sběr dat) apod.

 

V rámci sociologického výz kumu nabízejí specializované agentury především:

  • sociodemografické studie
  • zjišťování potřeb mezi občany
  • tvorbu podkladů pro strategické plány
  • samotnou tvorbu těchto plánů
  • poradenství

 

Pokud byste si průzkum chtěli zorganizovat sami, pak by obecné okruhy, na které byste mohli potřebovat znát odpověď, a na jejich základě pak formulovat konkrétní dotazy dotazníku mohly znít následovně:

  • Když tady, uprostřed zelené louky, postavím fitko, či wellness, bude o moji nabídku zájem?
  • Jakou mohu nastavit cenovou politiku?
  • Jaké služby mám nabízet svým klientů
  • Jaká jsou očekávání/možnosti potenciálních klientů mého centra?
  • Kde sportují/relaxují teď a co by je mohlo zaujmout na mojí nabídce?
  • A když nesportují/nerelaxují vůbec, jak je můžu motivovat aby začali u nás?
  • Co musím udělat pro to, aby se o mně a mojí nabídce dověděli?
  • Jakým způsobem je mám oslovit? 
  • Co bych mohl udělat pro to, aby v mém fitku/wellness byli stávající klienti ještě spokojenější?
  • Jak můžu navýšit prodej dlouhodobých členství?
  • Které z novinek na trhu moji klienti ocení?
  • Jak zvýšit prodej osobních tréninků?

Otázky, které budete klást v rámci výzkumu dotazovaným, by měli umožňovat jednoznačnou odpověď, měly by být jasně a stručně formulované a nemělo by jich být příliš. Ale, na to, abyste se něco dověděli, nemusíte otázky někdy klást vůbec. Tou nejlevnější a nejjednodušší formou výzkumu je totiž pozorování. O ní, stejně jako o možnostech dotazování, si povíme v druhé části našeho mini seriálu.

 

Autor: Nina Teodorová
Foto: Freedigitalphotos.net

Diskuze k článku: Průzkum jako efektivní nástroj pro zkvalitnění služeb - 1. díl

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.