Nemít cíl a směr může zabít podnikání

13.11.2013 16:30

Hlídat trendy, snažit se zařazovat pravidelně novinky, na tom všem fitness podnikání a celý segment stojí. Ostatně sami jsme zastánci sledování trendů.
Co však českým a slovenským provozovatelům často chybí, je tzv. konzistentnost podnikání. Přijde nový směr, nebo konkurence výrazně zlevní a my okamžitě reagujeme změnou vlastní cenové a obchodní politiky. Je to tak ale dobře?

 

Nastavte si směr svojí plavby

Vést podnik je tak trochu jako stát na kapitánském můstku, dívat se dopředu, i když je mlha, nebo bouře. Zároveň kapitán musí mít pod kontrolou situaci na levoboku, i na pravoboku.
Změny větru, bouře, či jiné situace mohou loď, tedy v tomto případě vaše centrum, vykolejit z kurzu. Ale kurz, tedy směr je třeba mít na paměti i v těchto situacích a nejpozději „po bouři“ se k němu vrátit.
Například: U jednoho centra 20 km za Prahou před rokem nastavili jasnou strategii a cenu. První reakce z okolí byla „je to moc drahé“ a „proč bych měl platit členství“. Při rozjezdu v předprodeji získali jen hrstku nových klientů. Bylo to trochu depresivní, pro management i pro investora. Avšak zakousli se a vytrvali ve své strategii, protože cena byla opravdu odpovídající kvalitě služeb. Dnes, po roce, ještě z daleka není vyhráno, ale udrželi kurz a klub se dostává na provozní nulu. Tedy pomalu, postupně se investorovi začnou jeho vložené investice vracet.

 

Kapitán má své mužstvo

Kapitán lodi vede svou loď zpravidla tvrdou rukou mořského vlka. Ale mužstvo ví, proč tomu tak je. Častou chybou „kapitánů“ fitness center bývá, že jejich mužstvo věci jen dělá, ale vlastně neví proč. Důvody mohou být dva. Buďto zaměstnancům strategii nikdo dostatečně nevymyslel, či neprosadil. Nebo se zaměstnanci prostě neztotožňují s danou strategií (dost často například právě se systémem klubového členství, či cenovou politikou, atp.). Je tedy na „kapitánech“ aby dostatečně osvětlili, proč je tento směr nastavený, proč jsme se třeba na chvíli odchýlili od kurzu a kdy se k němu vrátíme. Také je důležité reálně ukázat jak změny, informace, ceny komunikovat klientům.
Někdy však je třeba „hodit svého námořníka přes palubu“. Ne každý se totiž ztotožní s odchýlením od kurzu, či se samotným kurzem. A takový „námořník“ může snadno rozkolísat celé „mužstvo“. A bouři uvnitř lodi žádný kapitán nedovolí.

 

Kapitán a řídící důstojník

Žádný kapitán není nenahraditelný. Jen ten hloupý si to myslí. A každý kapitán má svého řídícího důstojníka k ruce. Někdy jich je víc. Ale ti jsou naprosto ztotožněni s kurzem, kapitánovými náladami a tak trochu už ví, co bude následovat. Doplňte si takové důstojníky do svého týmu. Svěřte jim kus zodpovědnosti. Žádný kapitán totiž nemůže hlídat loď a určovat, či aspoň udržovat směr lodi nonstop. Potřebuje být z větší části nahraditelný.

 

Velké vychýlení kurzu

Je-li kapitán ještě například pod vlivem svého mecenáše, který vlastní loď, tedy v našem případě dané podnikání, či prostory centra, musí být o to silnější. Mecenášovi jde zpravidla jen o jedno. Aby neztratil své majetky. Aby vydělal na plavbě. A to je naprosto v pořádku, je to jasně daná úloha a je na kapitánovi, aby ji přijal, nebo šel o dům dál.
Neznamená to však, že investor rozumí danému podnikání vždy nejlépe. Jak jsme uvedli výše, jeho rolí je vydělat na daném byznysu. A bude tak zpravidla velmi dobrý v číslech. Čísla však nejsou jediný ukazatel fungování centra. Stejně jako mecenáš by zastavil svého kapitána, když vidí první velkou bouři, nebo naopak by ho hnal skrze ni, protože na konci plavby vidí své výdělky. Jenže dobrý kapitán pozná, kdy stojí za to, odchýlit se od kurzu i za cenu větší ztráty na palivu a kdy se jedná jen o malou lokální bouřku, která nakonec osvěží ovzduší. Tedy pokud má provozovatel jasný záměr a ví, proč míří správným směrem, neměl by se nechat vychylovat ze svého směru. Ustát si svůj směr může být někdy těžké. Ale každý mecenáš slyší na věcné argumenty. Mějte je tedy vždy připravené a pracujte na tom, abyste mohli dokázat, že nastavený směr jste zvolili správně.

 

Jiný kurz

Učený z nebe nespadl a tak když zjistíte v průběhu, že nastavený směr je zcela špatně, změňte ho okamžitě. Není nic horšího, než když kapitán vidí, že svoji loď žene do záhuby a protože je zbabělý, nepřizná svoji chybu. Má to pak vliv nejen na loď, ale na celou posádku. A finálně i na cestující, tedy klienty. Možná, že když změníte směr, už s vámi příště nepoplavou, ale přijdou jiní, kteří ocení vaši odvahu postavit se věcem čelem.

Přeji úspěšnou plavbu!

 

Autor: Karel Jarušek

Foto: Cybex/Fitbau

Diskuze k článku: Nemít cíl a směr může zabít podnikání

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.