Nejčastější chyby posiloven a jak se jim vyhnout

01.03.2013 17:06

Asi každý návštěvník fitness centra jistě zažil chvíle, kdy jeho oblíbené fitness centrum zavřelo, změnil se majitel, recepční, s kterou se pravidelně vídal, si začala s trenérem atp. A jemu tedy nezbylo nic jiného, než si najít jiné místo pro pravidelné cvičení.
Něco podobného se stalo i mě a tak jsem poslední tři týdny strávil hledáním rozumného místa, kam bych mohl pravidelně chodit a měl po ruce vše, co potřebuji včetně alespoň základního servisu.

Mým cílem bylo najít posilovnu, do které budu schopen dojít nebo dojet do 30 minut, nebude mě stát více než 1500 Kč měsíčně a bude tam dost prostoru, bez čekání na stroje a bez neustálého domlouvání se na střídání. Navštívil jsem celkem 11 pražských posiloven, z toho dva řetězce, tři větší posilovny vybavené i sály a 6 menších fitek „rodinného typu“.
Pojďme se podívat na některé postřehy, které kvalitu daných míst snižovaly, přestože by se dalo s nimi leccos udělat a majitele to nebude víc než pár set korun.
   

1) Hudba
Rád poslouchám při cvičení svou hudbu, a tak si nosím sluchátka, mám svůj mix, který mě motivuje atd. Třikrát se mi stalo, že přes řev hudby v posilovně nebylo slyšet to, co mám v uchu. Chápu, že obsluha na baru se zřejmě nudí a tak si chvilky zpestřuje Danem Landou na plné „koule“ ale pro mě, jako pro klienta je příliš hlasitá hudba jeden z motivů, proč již příště nepřijít.  Dvakrát jsem na to obsluhu upozornil, pokaždé jsem dostal ten známý „idiot look“, ale hudbu lehce ztlumili. V tom třetím případě seděl za barem pán jehož plameny na rukou a piercing přes celé ucho mi zabránili požádat o ztlumení, navíc když zrovna pouštěl lehce rasistické songy z rané tvorby pana Landy.
 

2) Špína
Vím, že o hygieně, zde na FitnessBusiness.cz mluvíme často, ale tentokrát ani tak nešlo o špínu jako takovou. Koberce byly vysáté, přes okna bylo vidět, ale mluvím o věcech typu zažloutlé zdi, starý plakát za barem atd. Myslím, že investovat pár set do bílé barvy a strhat plakáty z roku 92 udělá hodně. A když k tomu ještě máte uklizeno, působí celé místo daleko lepším dojmem.
 

3) Vybavení
Toto byl problém spíš u menších fitek a mluvím o drobnostech typu over-ball, nafukovací míč, jeden nebo dva medicinbaly, možná jedno starší BOSU atd. Všechny posilovny, kde jsem byl, měly stroje, které potřebuji, protože to bylo jedno z hlavních kritérií. Ale stalo se mi opakovaně, že ve fitku nebyl míč, který využívám skoro vždy, jedno BOSU, by se určitě také dalo skvěle využít, třeba u kladek. Jde o investici opět v řádu pár set korun, míč koupíte v Tescu za 99,- Kč, over-ball kolem 60 Kč, BOSU starší koupíte od 1000-1500 Kč a zaručuji vám, že návštěvníci vašeho zařízení  za ně budou vděčni.

 

4) Tlačíme na pilu
Nyní mluvím jen o oněch dvou řetězcích, které jsem navštívil. Byl jsem překvapený, jak podobný ten scénář byl a jak moc se přístup řetězců změnil od dob, kdy k nám prvně přišli. Tlak na obchodní zástupce řetězců musí být velmi silný, protože v obou případech byli pánové až nepříjemně vlezlí.  Hned v prvních třech minutách, a to jsem jejich prostory ještě ani neviděl, mluvili o sestavování plánu od trenérů (za skvělých 1500/2200), ihned se ptali zda jsem schopen složit zápisné ihned a pak bych si tedy mohl hned jít zacvičit, nabízeli mi trenéra ještě než vůbec věděli, zda za nimi jdu s požadavkem na cvičení (co kdybych byl lenoch a chtěl jen jejich wellness služby?). Při prohlídce se opakovaně ptali, zda budu chtít uzavřít členství ten samý den. Teď možná trochu přeháním, ale místy jsem se cítil jako na trhu v Egyptě, kde vás tahají za ruce a příplatek máte snad i za hlubší nádech.
Nechejte klienta si prostory prohlédnout, ptejte se nenásilně na věci, co vám sám o sobě poví, používejte jeho zájmy pro vaše otázky, nemotejte se pořád kolem poplatků a členství, cenu nechejte na posledních pár minut, kdy spolu budete, pokud se na ni nezeptá, pokuste se navázat „přátelský“ pocit z klientského rozhovoru.
 

5) Obsluha
Opět jen zopakuju, co zde bylo řečeno již mnohokrát. Stačí lehký úsměv slečny na baru, přátelský pozdrav trenéra v posilovně a klient se bude cítit jako někde, kde je vítaný a nikoli jako někde, kde vlastně jen obtěžuje a narušuje jinak klidné brouzdání na Facebooku, nebo čtení dívčích časopisů.
 

6) Osobní hygiena
Tady se dostáváme na tenký led, ale bylo by vhodné svým klientům dát jasné informace o tom, že vaše posilovna vyžaduje, aby pod sebou při cvičení měli ručník alespoň jako základ. To, že klient přijde do posilovny v extrémně upocených věcech z minulého týdne, nejspíš neovlivníte. Ale aspoň ten ručník, případně desinfekce v prostorách fitka jsou nezbytné. Vytiskněte obrázek pána, jak sedí na ručníku a dejte ho před vstup do fitka a nápisem takto ANO a panáčka co sedí na stroji bez trika a bez ručníku s nápisem takto NE. Buďte kreativní a nenucení, ale ať je zpráva jasná. Stalo se mi opakovaně, že jsem si měl lehnout na lavičku, kde přede mnou ležel upocený cvičenec bez trička, nebo v tílku a ručník měl hozený vedle lavičky u pití. To, že tyto typy u cvičení také vydávají zvuky jako cirkulárka a po každém setu se jdou projít po celém fitku a „zaflexovat“ u zrcadla je příběh na nějaký další článek :).

Toto jsou ty nejdůležitější postřehy. Pokud vás zajímá, kdo u mě vyhrál, tak jsem se nakonec rozhodl pro menší rodinné fitness centrum, kde na baru sedí příjemný mladík, který pozdraví, před otevřením uklízí všechny prostory, stroje jsou starší, ale repasované, mají tam všechny pomůcky, které potřebuji, dost prostoru na strečink, cardio zónu, na baru je vše, co v základu potřebuji a služby mají doplněné o skupinové lekce, solárium a saunu. Cena je příznivá snad pro všechny od 700 Kč na měsíc, po jednotlivé vstupné 95 Kč nebo 75 Kč, když jste student. Byl bych uzavřel členství s některým z větších řetězců, ale přístup jejich obchodníků mě nebavil a navíc tam bylo poměrně plno i na mě.

Pokud tedy vlastníte, provozujete, či stavíte své fitness centrum, těchto pár rad vám může pomoci hodně ovlivnit návštěvnost vašeho centra.

 

Jaroslav Stružka

Diskuze k článku: Nejčastější chyby posiloven a jak se jim vyhnout

Pyramida Pardubice

Pavel | 25.08.2018

Důležitá je pro mě klimatizace. Jestliže je v cardiozóně 25st C, tak to není v pořádku. Často mám pocit, že ve fitness je teplota vyhovující především personálu za barem ne zákazníkům. Pokojová teplota doma, kde se člověk nepohybuje, je u nás 22st. V tělocvičnách, sportovních halách a fitness by měla být výrazně nižší.

Co k článku říci ...

Normální člověk | 13.04.2015

Myslím že už tady bylo řečeno, ale tedy podobnou slátaninu jsem už dlouho nečetl, myslím si že fakt nejsi moc chytrý a jak už říkal kolega, vážně si nevidíš do úst. :)
Pokud jsi takový frajer, tak si zkus založit vlastní posilovnu, ono zjistíš, že není vše tak snadné, kritizovat a psát tupé články umí i děti na základce.

Měj se a doufám že už necvičíš, protože jsi nenašel posilovnu co asi ani neexistuje...

TRAGÉDE

Rumburak | 25.06.2013

No vážně se musím smát, ty seš hodně tragéd, co neví, co chce, když musíš oběhat 11 fitek. Ale zase klobouk dolu, jestli byli všechny v dasohu 30 minut (to samozřejmě není klobouk dolu pro tebe). Mimoto, co je špatnýho na procházení se po celém fitku? Sám píšeš, je třeba si prostředí prohlídnout :-D Nevidíš si do huby. Pokud se nemusíš po sérii procházet, nejspíš si nejel naplno. Možná zůstaň u pisálkovství a PŘEPICHOVOU CVIČBU nech pro nás chlapi ;)

Re: TRAGÉDE

| 27.12.2014

Ty jsi kreten.