Marketingová strategie fitness či wellness – část 3.

23.02.2011 00:25

Máme za sebou první část, kdy jsme si specifikovali základní údaje, které jsou pro marketingovou strategii potřeba. Druhá část nám pak na konkrétním příkladu ukázala, jak by měla marketingová strategie vypadat z hlediska přehledu tržeb, provozních nákladů a klíčových klientů. Také jsme zjistili, která část je nejproduktivnější a která vydělává nejméně.

A co tedy dál? Mrkněte se na konkurenci.
Údaje které potřebujete pro své rozhodování jsou hodně široké. Patří mezi ně bez pochyby i data o konkurenci. Která data by Vás měla zajímat? Zkrátka ta, která vám umožní objektivní porovnání vás a konkurence. Tedy:

1) Rozsah nabízených služeb
Jaké služby konkurence nabízí a za kolik, o kolik jsou tyto služby dražší či levnější v porovnání s vámi a s další konkurencí?

2) Návštěvnost konkurenčního fitcentra či wellness
Tyto údaje není jednoduché zjistit, ale můžete si udělat malý průzkum. Stačí spočítat kolik lidí vstoupilo do prostor konkurenčního fitka po dobu jednoho týdne, nebo alespoň v rámci vybraných dnů (určitě začátkem pracovního týdne a na jeho konci). Tato data pak můžete snadno statisticky upravit podle vaší návštěvnosti a získat tak alespoň hrubý obrázek o konkurenci. Když víte i návštěvnost a víte i průměrnou cenu za vstup, můžete se snadno dopočítat následujícího bodu:

3) Výtěžnost konkurence a tržby
Je jednoduché tato data spočítat v hrubých číslech když víte, že např. cena za vstup na lekce a do fitka u konkurence v daném čase vychází na 73 Kč a v tu dobu konkurenci navštívilo 50 lidí. Tak se snadno dozvíte, že utržili např. za večerní špičku 3650 Kč (=73x50). Když k tomu připočtete průměrnou konzumaci u vás, dostanete se na přibližné číslo a porovnání jestli jste lepší nebo horší.

4) Tržní segmentace
U každého konkurenta si ujasněte v jakém segmentu se pohybuje primárně a v jakém segmentu sekundárně. Stejně jako vaše centrum. Kdo je vaším typickým klientem? Je to žena 35 – 50 let v domácnosti, nebo naopak muž 18 – 25 let, kulturista, či snad cílíte na celé rodiny? A na koho cílí konkurence? A kde vzniká průsečík?
Nebojte se v rámci tržní segmentace zabrousit opravdu široko, je to lepší, než když za svou konkurenci budete považovat např. jen velké wellness centrum v centru města, ale zapomenete na pohybové kurzy pořádané místní městskou organizací, či nezahrnete do konkurence místní spolek STOB (organizace STop OBezitě). Pokud se vaše cílové skupiny shodují, měli byste je mezi konkurenci zahrnout. A nezapomeňte ani na paní, která cvičí jógu v místní školní tělocvičně, i ta s vámi může bojovat o klienty. Nebo vy s ní?

Vědět data o konkurenci je pro vaši marketingovou a z toho se odvíjející celkovou strategii důležité. Nebojte se případně využít tzv. mystery shoppingu, tedy skrytého nákupu. Pokud vás u konkurence osobně neznají, zajděte si k nim, zacvičte si tam, zajděte si do wellnessu, či do bazénu, zjistěte jaké mají zaměstnance, jak mají uklizeno a klidně se i pobavte s ostatními zákazníky. A pokud to nemůžete udělat vy sami, pošlete někoho za sebe. Ale přesně mu specifikujte, co potřebujete vědět.

Konkurence se bát nemusíte, když si o ní umíte zjistit dostupné informace.

Příště: Máme data, jak tedy připravit marketingovou strategii na další období?

Karel Jarušek, Fit Academy, www.fitacademy.cz/consultancy

 

Diskuze k článku: Marketingová strategie fitness či wellness – část 3.

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.