Manažer je víc než hasič

13.04.2014 22:45

Je pondělí, přicházíte do práce po víkendu, který jste si v ideálním případě užili volný. Sotva vejdete do dveří, personál vás začne zahrnovat informacemi, co nefunguje („Ten leg press už zase strašně vrže“), co se stalo špatně („Paní Dvořáková si stěžovala, že voda je moc studená“), nebo co se teprve stane („Volala lektorka, že je nemocná a nemůže dnes přijít na Zumbu“). Ještě jste ani neprošli prostory centra a už hasíte.

Manažer fitness či wellness provozu, či v menších provozech jejich majitel nebo provozovatel, je totiž hlavně hasič. Řešíte nejrůznější problémy provozu, které přicházejí v rámci každodenní situace celkem často. Ať už to jsou problémy finanční, provozní, reklamační, či jiné obdobné.

 

Je to tak správně? Rozhodně ne, jste manažer, či majitel. Kdo jiný má určovat:

  • Směr rozvoje vašeho centra (kde se nacházíme dnes, kde budeme za rok a kde za 5 let)
  • Marketingovou strategii (konkurenci, akce, partnery, média)
  • Obchodní politiku (ceny, slevy, akce)
  • Personální záležitosti (noví a stávající spolupracovníci, vzdělávání, odměňování)
  • Provoz

Vašich povinností je vcelku dost, ale vy místo toho musíte řešit vrzající leg press, teplotu vody, záskok na lekci a jiné obdobné starosti. Jak z toho tedy ven?

1) Stanovte si priority pro konkrétní den

Než dorazíte do své fitcentra, či wellness, stanovte si, co je cílem vašeho dne. Je to vymyslet lepší motivaci pro své zaměstnance, nebo vymyslet akci na letní období? Čím více větších cílů si dáte, tím více jich pak zpravidla (právě kvůli běžným provozním záležitostem typu nemocné lektorky) nezrealizujete. Dejte si tedy cíle reálné, které v konečném součtu zaberou maximálně polovinu času, který ten den plánujete ve svém centru strávit.

 

2) Projděte si každý den své centrum

Personál trpí jistou provozní slepotou. Proto, ještě než si vyslechnete všechny problémy, související s provozem, projděte si své centrum sami. Spoustu nedostatků odhalíte hned a personál je může řešit. Proč personál a ne vy?

 

3) Delegujte

Jestli si myslíte, že všechno zvládnete sami a lépe, máte rozhodně pravdu. Tedy ve většině případů budete umět problém odstranit rychleji, lépe a s větším uspokojením, než když tento úkol svěříte někomu ze svých zaměstnanců. Ale je tohle řízení lidí? Je to to, co dělá manažera manažerem? Ne. Proto zkuste jednotlivé úkoly delegovat. Nemocnou lektorku může vyřešit recepční 2 telefonáty, namísto abyste tím ztrácel čas vy. Trenér zase může promazat vrzající stroj, nebo zavolat servis, na který mu poskytnete kontakt. A tak bych mohl pokračovat.

 

4) Důvěřujte, ale prověřujte

Ano, uděláte většinu práce ve svém centru sami lépe, ale důvěrou ve své podřízené docílíte jednak větší odpovědnosti a více vtáhnete zaměstnance do hry se jménem „Týmová spolupráce“. Musíte jim projevit určitou formu důvěry a dát jim čas. Nicméně, práci si určitě zkontrolujte, abyste věděli, zda úkol můžete svěřit i příště a zda jste poskytly vše potřebné pro to, aby zaměstnanec mohl úkol kvalitně odvést. Ne vše, co je vám, léty protřelým provozem jasné, může být jasné například trenérovi, který nikdy před tím tyto záležitosti neřešil.

 

5) Podívejte se na provoz řečí čísel

To co by vás mělo zajímat, jsou určitě čísla. Jaká byla návštěvnost včera a jaká byla ten samý den před týdnem? Co se stalo, že přišlo 2x tolik klientů, nebo naopak nikdo? Věci je třeba rozklíčovat (alespoň částečně) a k tomu čísla potřebujete. Pokud dosud úspěšnému trenérovi najednou klesl počet prodaných tréninků, co se stalo? Má životní krizi, rozvádí se, někdo mu umřel, nebo inkasuje klienty rovnou do kapsy? Nechci nic naznačovat, ani nikoho obviňovat, jako spíš ukázat, že čísla a jejich jednotlivé části jsou velmi důležité. Když se jimi budete zabývat každý den, stačí i na 15 minut, dostanete vcelku okamžitý obrázek o tom, zda se řítíte do průšvihu, který následně budete muset hasit, nebo naopak.

 

6) Dejte věcem řád a systém

Tento bod by možná, co do významu, měl být na prvním místě našeho výčtu. Řadu problémů a zdržení totiž odstraníte tím, že jim předejdete. Pokud tedy chcete, aby vaše centrum fungovalo jako hodinky, či dobře promazaný stroj, musíte ho nastavit. Nikdo jiný to totiž neudělá.

Je chybou většiny manažerů, myslet si o svých zaměstnancích, že vydedukují, co mají dělat. Nikdo tak nefunguje. A pokud jste narazili na někoho samostatného a iniciativního, hýčkejte si ho. Pokud se však pohybujete v prostředí běžného personálu, nastavte jejich práci do posledního puntíku. Jak to uděláte? Podíváte se na jejich práci jejich očima a přidáte k tomu svůj pohled, jak by to mělo vypadat. To celé pak ideálně sepíšete do popisu práce na jednotlivých pozicích. A je naprosto jedno jak velké centrum je to vaše. I kdyby mělo jen jednoho zaměstnance, nesmí tápat a musí naprosto přesně vědět, jak konkrétní vzniklé situace v průběhu dne má řešit. A pokud vám název Popis práce nesedí, nazvěte to klidně Standard poskytovaného servisu. Protože servis je přesně to, co svým klientům poskytujete.

 

Pokud využijete tento návod, napište mi na karel.jarusek@fitacademy.cz, co vám případně nefungovalo, na čem jste se zasekli. Třeba v tom najdeme téma, které bude zajímat více provozovatelů a manažerů.

 

Autor: Karel Jarušek
Foto: Freedigitalphotos.net

Diskuze k článku: Manažer je víc než hasič

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.