Management nebo přátelské vztahy

27.12.2013 14:20

Jak řídit své zaměstnance, to je otázka mnoha diskuzí. Každý manažer musí učinit volbu, zda bude své pořízené vést pevnou rukou a bude všem od začátku dávat jasně najevo, kdo je tu šéf, nebo zda se s nimi bude přátelit a bude více liberální.
Který styl je lepší a který zvolit v prostředí fitness? Oba styly řízení mají své výhody a nevýhody a bylo by chybou prohlásit, že jeden je lepší jak druhý. Volba stylu řízení závisí na osobnosti manažera a také zejména na osobnostech jeho podřízených. Některým (pasivním) zaměstnancům více vyhovuje nulová zodpovědnost, jasné striktní zadávání úkolů a vymezení jejich pracovních pozic a vztahů vůči ostatním. Pak jsou tu také zaměstnanci (aktivní), kteří upřednostňují v zaměstnání více svobody a volnosti, mají rádi přátelskou atmosféru a při řešení úkolů raději využívají vlastní kreativitu než nadiktovaný postup a jsou velmi iniciativní.
Proto je důležité se nejprve se svými zaměstnanci dobře seznámit a zjistit, jakým typem pracovníka jsou. Pokud zjistíte, že většina vašich zaměstnanců je pasivní, pak není možné se s nimi moc přátelit. To by vedlo k jejich neaktivitě a laxnímu přístupu. Mohli by si totiž začít myslet, že když si se svým šéfem tykají a probírají s ním i soukromé záležitosti, tak se nemusí o svoji pracovní pozici moc strachovat: „Vždyť mým šéfem je Franta, určitě pochopí, že se mi dnes nechce pracovat.“
Na druhou stranu pokud vaši zaměstnanci patří do skupiny aktivních, tak není příliš dobré hrát si na velkého šéfa. Okrádáte tak svoji firmu o možnost získání nových nápadů a vylepšení v pracovních postupech. Aktivita a pracovní nasazení zaměstnanců by se také mohly výrazně snížit, protože pod vaším pevným vedením zkrátka nemohou tito lidé plně rozvíjet svůj potenciál a ztrácí určité nadšení pro práci.
Pokud je tedy váš tým složený z aktivních kolegů, nebojte se vytvořit v zaměstnání přátelštější atmosféru, všem to jen prospěje.

Nic se ale nemá přehánět a to samé platí i pro přátelské vztahy na pracovišti. Existuje pár nepsaných pravidel, které by měl vedoucí dodržovat, pokud se chce se svými zaměstnanci přátelit a zároveň udržet stabilní pracovní tempo a také dobrou atmosféru ve firmě:
 

1) Zasloužit si přátelství

Vaše přátelství by si měli zaměstnanci určitým způsobem zasloužit a nemělo by přijít automaticky hned první den jejich nástupu do práce. Na druhou stranu, začít se přátelit s někým až po roce, co pro vás pracuje, také není dobré. V prvním případě si zaměstnanec svého dobrého vztahu se šéfem nebude dostatečně vážit a bude ho brát jako samozřejmost. V druhém případě se zase jedná o dlouhou dobu, během které si zaměstnanec už zvykl na to, jak se svým šéfem jednat a jak on jedná s ním a může být pro něho těžší vytvořit si přátelské pouto a jednat se svým šéfem jako s přítelem.

 

2) Nezahlcujte své zaměstnance osobními problémy

Je sice pravda, že to k přátelství patří, ale je třeba mít na paměti, že váš vztah je na prvním místě pracovní a vy jste stále šéf. Nejen že odhalení některých osobních věcí může podkopat vaši autoritu u zaměstnanců, ale také nemají možnost vás odmítnout. Když za některým ze svých zaměstnanců přijdete řešit nějaký osobní problém, málokterý vám řekne, že nemá na vaše osobní problémy čas, či náladu. A důvod? Stále jste jejich šéf a oni vás nechtějí naštvat a riskovat vyhazov z práce. Namísto toho si celý váš problém vyslechnou a nejspíš ho s vámi budou i nějakým způsobem řešit, ale ve skutečnosti je tím budete jen zatěžovat a otravovat a jejich nálada i pracovní výkon to ovlivní směrem dolů.

 

3) Udržujte si status šéfa

Pokud se přátelíte se svými zaměstnanci až příliš a v podstatě na první pohled není možné určit, kdo je v práci vlastně šéf, tak se vám může brzo stát, že některý z aktivních zaměstnanců si začne vedoucí pozici přivlastňovat a začne se snažit ostatní řídit a dávat jim příkazy i přesto, že je v hierarchii na stejném stupni jako oni. To povede k nevoli ostatních zaměstnanců a výraznému zhoršení pracovní atmosféry. Abyste tomu předešli, je nutné čas od času svojí pozici šéfa upevnit a ukázat, že jste to stále vy, kdo má poslední slovo. Pokud však přesto taková situace stejně nastane, je třeba ji utnout v samém začátku a dotyčnému zaměstnanci rázně domluvit a připomenout mu, kde je jeho místo.


Ať už jste šéf, či podřízený, přejeme vám v roce 2014 jen ty nejlepší vztahy (nejen) ve fitku! Protože děláme ve službách, je pohoda všech ve styku se zákazníky maximálně důležitá.

Autor: Michal Balcar

Foto: Freedigitalphotos.net
 

Diskuze k článku: Management nebo přátelské vztahy

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.