Kam kráčíš fitness sektore?

18.06.2012 19:48

Pokud jste se zúčastnili konference pořádané Českou komorou fitness na začátku června, mohli jste například zjistit, jak si stojí fitness sektor u nás, v porovnání s jinými evropskými zeměmi, proč potřebujeme sektorovou dohodu a zda má být fitness na předpis.
Poprvé v historii do ČR na obdobnou konferenci zavítali významní zástupci organizací sdružujících fitness sektor v zahraničí, ať již to byla největší světová asociace sportovních klubů IHRSA, či evropská obdoba EHFA. Z Belgie pak zavítali zástupci Unie zaměstnavatelů ve fitness a Syndikátu pro zaměstnavatele Fitness & Wellness. Českou stranu prezentovala samozřejmě Česká komora fitness v čele s Janou Havrdovou a Tým sektorových dohod.

Zajímavou přednášku prezentoval Herman Rutgers, výkonný ředitel EHFA. Její téma bylo „Kam kráčíš, fitness sektore?“ Podle jím prezentovaných výzkumů v ČR pravidelně sportuje celých 17 % obyvatelstva. Možná se teď divíte, že je naše procento tak vysoké. Toto procento totiž vůbec nic neříká o tom, jak často Češi navštěvují fitness.
A to je to, co nás zajímá. Dle dalšího výzkumu bylo zjištěno, že 11 % Evropanů se účastní fitness aktivit. Celých 9 % pak vlastní členství ve fitness klubu. Pro porovnání v Dánsku, kde je počet členů nejvyšší, je 22 % členství, naopak nejníže stojí Polsko s 2 %.
A jak jsou na tom Češi? Údajně celých 6 % obyvatelstva vlastní členství ve fitness, návštěvnost je pak celých 13 %. Tedy jedná se i o ty, kteří využívají fitness formou vstupů, či permanentek.

Celkem segment fitness v EU zastupuje trh v řádu 22 mld. EUR. Krásná suma, že? Ale vězte, že 79 % z toho obsadilo prvních pět zemí v následujícím žebříčku:
Velká británie 23 %
Španělsko 17,5 %
Itálie 14,5 %
Německo 14,1 %
Francie 9,8 %
Na zbytek Evropy tak zbývá z toho balíku jen 21 %

A co podle výzkumu v celosvětovém měřítku hledají klienti nejčastěji v našich zařízeních?


Celosvětový trend je jasný.  Zdraví, schopnost fungovat v běžném životě, to je jasný odklon od hmoty a budování postav ve stylu krásek z reklamy. Provozovatelé fitness a wellness by tak na to měli brát ohled a snažit se zákazníkům nabídnout to, co opravdu chtějí.

Prezentace se také zaměřila na to, jaké lze celkově očekávat trendy v Evropě v našem sektoru:
- Provozovatelé se stabilním vývojem příjmů (na severu nárůst, na jihu pokles)
- Skupinová cvičení stále budou oblíbenější
- Funkční a silový trénink je na vzestupu
- Nárůst franšízových modelů (u nás například Expreska, aj.)
- Propojení zdravotní péče a korporátního sektoru je stále důležitější
- Růst v prémiovém sektoru (členové s poplatkem 80 EUR za členství měsíčně činí v Německu například 30% podíl na objemu)
- Cena, tlaky na marži, potřeba diferenciace
- Konsolidace trhu (seskupování se mezi jednotlivými kluby a sítěmi navzájem)

V zajímavé řeči čísel a trendů pokračoval i další řečník. Hans Muench, ředitel IHRSA pro Evropu uvedl například data z evropského průzkumu, srovnávajícího průměrnou cenu za členství. Zatímco jednoznačně nejvíce za členství jsou ochotni utratit Britové (průměrně 62 EUR za měsíc), nejnižší cena je pak požadována shodně v Maďarsku a Španělsku (40 EUR za měsíc). Česká republika do tohoto průzkumu bohužel nebyla zahrnuta.

Dále také zmínil zajímavé trendy z pohledu možnosti růstu. Jsou to například nová tzv. mini-zařízení (jógová studia, fitness pouze pro ženy), centra osobních, či kruhových tréninků, zvýšení nabídky fitness v rezidenční bytové zástavbě, střediska pro seniory, soukromé domácnosti apod.

 

Pokud jste získali dojem, že za ostatní (zejména západní) Evropou stále výrazně zaostáváme, nesmutněte. Velkou výhodou našeho zatím nízkého tržního podílu je, že je zde velký prostor pro růst. Abychom mohli růst jednotlivě, je potřeba na to připravit celý segment fitness a wellness. A to se může povést jedině pokud většina subjektů na trhu bude táhnout za jeden provaz. 

 

Karel Jarušek, Fit Academy, www.fitacademy.cz/consultancy

Diskuze k článku: Kam kráčíš fitness sektore?

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.