Jak na hotelové fitness

27.09.2012 15:48

Při cestách po Česku i v zahraničí se člověk setká s různými typy fitness služeb v hotelech. Trend je jednoznačný, hoteloví hosté rádi využijí zejména wellness služby, balneo, případně spa služby. Jak je to ale se službami cvičení.

Kdo jsou vaši klienti?
Pokud plánujete rozšíření služeb hotelu i o fitness služby, je důležité si tuto základní otázku položit. Kdo by měl fitness navštěvovat, tedy jaká je cílová skupina? Měli by to být primárně hosté hotelu, nebo plánujete jej otevřít i klientům mimo hotel? Jak staří, či mladí by měli být návštěvníci hotelového fitness? Jednalo by se spíš o muže, nebo o ženy? Dále bude třeba zjistit, zda vaši klienti budou mít o tuto službu vůbec zájem. Nejhorší je, když jim nabídnete přidanou hodnotu, kterou pak ovšem nikdo nevyužívá.

Velikost fitnessu
Další důležitou otázkou je velikost zařízení. Můžete vytvořit krásné fitko na prostoru 300m2, nebo také na 80m2. U velikosti je totiž třeba vždy počítat s cenou pořízení a reálným modelem návratnosti max do 5 let. Pokud tedy chcete vyzkoušet zájem klientů, je lepší začít s menším zařízením a případně později rozšířit. Opačně to jde bohužel hůř.


Foto:  Hotel Savannah 

Trenér, lektor, skupinové lekce
Nejdražší položkou na rozpočtu je obvykle lidská síla. Snažte se za něj v tomto případě zbytečně neutrácet. Vstup do fitness zařízení hotelu by měl být možný pro hosty automaticky, nebo přes recepci, aby nebylo nutné zaměstnat extra sílu navíc. Při správném uspořádání v malém fitness nebudete potřebovat ani služby osobního trenéra. Můžete je nabídnout jen na vyžádání a s místním trenérem se dohodnout na úkolovém odměňování.
Kapitolou samou pro sebe pak jsou skupinové lekce. Zařadit, či nikoliv? Pokud nejste hotel orientovaný na sportovní hosty, nebo rovnou sport hotel, na skupinové lekce raději zapomeňte. Můžete své kapacity dobře nabídnout na různé víkendy se skupinovými lekcemi samotným lektorům. Ale na to vám stačí mít multifunkční prostor, obvykle větší zasedací místnost, či kongresový prostor.  Málokdy totiž náklady na ubytování stálého lektora a jeho odměnu přinesou užitek ve větším počtu ubytovaných či spokojenějších hostů.

Wellness nebo fitness
Pokud máte měšec s penězi a zvažujete, kterou investici upřednostnit, raději zvolte wellness. Ale připravte jej kvalitně. Saunu, páru, vířivku totiž najdete již v kdejakém i starším hotelu. Důležitá pro hosty je atmosféra a nabídka doplňkových služeb v podobě balnea, či masáží a rituálů. Wellness totiž využijí rodiny s dětmi, stejně jako mladé páry, nebo i senioři. Do fitness však zatím nalákáte ze svých zákazníků především ty mladší a ještě pouze když už není jiné vyžití. Například při nepřízni počasí.

Platit, či neplatit?
Základní otázkou hoteliérů je, zda by měli hosté vstup do wellness, či fitness platit, nebo by mělo být zahrnuté v ceně ubytování. Odpověď je nasnadě. Opět záleží na vašich kalkulacích. Je to stejně jako se snídaní, která obvykle bývá zahrnuta v ceně. Obecným trendem je buďto zahrnout vstup do těchto zařízení do ceny, nebo alespoň do zvýhodněných balíčků.

Fitness vybavení ve stylu co nejméně volných závaží
Pokud nebudete zaměstnávat trenéra, který bude dohlížet po celou provozní dobu na chod, snažte se vyhnout volným závažím ať už v podobě nakládacích jednoruček, či velkých činek. Je zde totiž snazší možnost úrazu vašeho hosta.
Ideální složení malého fitness na 60 – 80m2 by mohlo vypadat takto:
- Běžecký pás
- Cross trainer/Eliptický trenažér
- Cyklistický trenažér
- Multifunkční věž (horní kladka, dolní kladka, předkopávání, zakopávání,  pec deck, tlaky/přítahy)
- Pár multifunkčních jednoruček se systémem přepínání zátěže v základnové stanici
- Žebřiny s hrazdou na přítahy a nástavcem na cvičení břicha ve visu
- Podložky na cvičení
- Gym ball – velký míč
- Bosu
- Malé jednoručky v páru (1, 1,5, 2, 3 kg)
Toto složení je zcela dostačující pro procvičení celého těla a v rozpočtu se nedostanete výš než přes 400 tis. Kč. Samozřejmě můžete vše pořídit výrazně levněji. ALE!

Co stojí hotelové fitness?
Častou chybou bývá, že se na hotelovém fitness šetří a pořídí se do něj zařízení vhodné pro domácí použití. Takové zařízení není vhodné z jednoduchého důvodu. Jeho části jsou koncipovány na domácí použití běžné rodiny. Dotýká se jak motoru u běžeckých pásů, tak i plastů, převodů atp.  Hostů, kteří si na těchto strojích „zařádí“ však bude více než v domácím využití. A tak ušetřené peníze na začátek bude třeba brzy vynaložit na opravy, či koupi zcela nového zařízení. Může se také stát, že dodavatelská firma neuzná záruky, protože jde o stroje pro provoz doma, nikoliv v hotelovém provozu.
Abychom vás jen nestrašili. Hotelové fitness na druhou stranu nepotřebuje zpravidla stroje, které jsou součástí veřejných fitness center. Jeho vytížení je nižší a tak je možné zvolit tzv. střední cestu. Orientačně počítejte s cenou za 80m fitness do 400 tis. Kč. Horní hranice pak je již jen na vás.
Chcete-li poradit se zařízením vašeho hotelového fitness, naplánovat ho, pomoci vybrat vhodné dodavatele, či jen rozšířit to stávající, neváhejte kontaktovat Fit Academy.

Karel Jarušek, Fit Academy, www.fitacademy.cz/consultancy