Jak může pomoci Facility Management ve fitness

25.03.2013 14:47

Dnešním článkem se pokusíme nastínit, co vůbec je facility management (dále také FM) a jak může pomoci fitness i wellness centrům. Pojem, který není na trhu zcela neznámý, avšak rozšířený je spíše u velkých center. Nicméně, ani pro menší, či střední centra by neměl být tento pojem zcela neznámý.

Začneme s tím, co je facility management a konkrétně, co si pod tímto pojmem představit v našem oboru, tedy fitness a wellness. Volně by se termín dal přeložit jako správa zařízení, lépe však použít termín správa budov. Jedná se o poskytování takových služeb, které pro klienta nejsou jeho primárním předmětem podnikání. Klasicky do služeb FM patří úklid, technický FM (například revize zařízení, údržba klimatizací, instalace vzduchotechniky apod.), ostraha, údržba zeleně, catering, office support, recepční služby a další.

Jako majitel fitness/wellness centra si můžete, nebo spíše musíte zvolit, jakou cestou se dáte a zda si tyto služby budete:
1) Řešit sám.
2) Část těchto služeb budete nakupovat od specializované firmy nebo firem v případě, že se rozhodnete nakupovat takových služeb více.
3) Zavedete ve svém centru takzvaný integrovaný facility management, a tedy všechny druhotné služby budete nakupovat od jedné firmy.

Bod č.1: „Vše si bude ve svém centru řešit sám“
Podle mého názoru je to možné jen u malých fitek, nebo spíše je to rozumné jen u malých fitek, kde je majitel zároveň částečně recepční a úklid řeší před otevírací dobou vyluxováním a vytřením sprch. Ve svém centru nemá vzduchotechniku ani klimatizaci, neřeší vířivku ani solárium, protože je nemá. V tomto případě a u těchto malých prostor je tato varianta optimální, protože kromě revize spotřebičů, není třeba řešit technický FM, úklid si majitel zajistí sám a stejně tak jako všechny další služby.

Bod č. 2: „Část služeb nakupujete“
Pokud jste ovšem střední, nebo velké centrum, tato cesta pro vás rozhodně není, a to z několika důvodů. Stát vám dává povinnost provádět revize určitých zařízení (od klimatizace, přes požární systém, po solária i rychlovarné konvice) a pokud nejste čistě náhodou revizní technik, musíte si na to někoho najmout. Úklid větších prostor je třeba také řešit a pokud dáte na kvalitu a hygienu, je úklid třeba i několikrát denně. Zde by byl prostor na využití úklidové služby stálého charakteru. Spojíte-li nákup těchto dvou služeb ještě se službami recepčními, bude to pro vás znamenat jistou úsporu nákladů. Pokud využijete služeb jedné facility společnosti, bude to pro vás znamenat méně práce spojené s administrativou, zaškolováním a vedením pracovníků.
V reálu to funguje tak, že se do vašeho centra přijede podívat pracovník facility společnosti, prohlédne si váš provoz a připraví vám cenovou nabídku na komplexní služby. Vy si pak vyberte ty, které vás zajímají a otevřete jednání o ceně. První nabídka nikdy není finální a můžete se dohodnout i na podmínkách, které jsou pro vás daleko výhodnější, než ty, které máte nyní. Výhoda velkých facility společností je, že jsou připravené na úsporu nákladů, jejich lidé jsou levnější než ti, které zaměstnáváte vy. Navíc pokud se obrátíte na velké firmy, mají zkušenosti s provozem, budou umět vše nastavit a vy můžete jen spokojeně dohlížet na to, jak dané služby fungují. V případě, že nebudete spokojeni, spojíte se s manažerem, který vám bude přidělen a ten by měl být schopen problém vyřešit velmi rychle, najít jiné lidi v řádu hodin a zajistit plynulý provoz. A pokud tomu tak nebude, každá rozumná smlouva obsahuje postihy, které vůči FM společnosti můžete požadovat.

Bod č. 3: „Postarejte se o vše“
Dostáváme se k bodu, který je v ČR zatím ještě v plenkách, ale na západě je to zcela běžný model, který znamená, že kompletně celý provoz řeší dodavatelská firma (tzv. integrovaný facility management). FM firma centrum uklízí, zajišťuje recepční, stará se o zařízení a zároveň i obstarává nové - po schválení majitele, vede back office a účetnictví. Tento model je postaven na optimalizaci nákladů a zcela minimálním zatížení majitele starostmi o chod centra.
V praxi to vypadá tak, že do fitness centra je z facility firmy dosazen manažer na plný úvazek, který je formálně zaměstnancem facility společnosti, ale zabezpečuje chod centra od A po Z, přímo pod něj spadají veškeré opravy, úklid, nákup, personalistika atd. Měsíčně se pak většinou majiteli jen reportuje to nejdůležitější a často formou open booku (otevřené účetnictví, kde je i přiznaná marže, náklady apod.) se dostaneme k měsíčnímu zúčtování.

Pojďme si tedy shrnout největší plusy a mínusy:

 

Facility management v ČR
Jen ve zkratce si povězme něco o situaci FM v našich vodách. Mezi největší hráče v ČR se řadí: AB Facility, ISS, Okin Facility, Kofely, Reiwag, Centra, RPM, Atalian, Strabag property, Sodexo.
Někteří jsou silní jen v určitých regionech, jiní mají pokrytí po celé republice, i u našich sousedů. Většina FM společností nabízí ve svém portfoliu služeb úklid, zeleň, technický facility management. Ty největší společnosti vám jsou schopné dodávat i energie, zabezpečit ostrahu atd. Je tedy rozhodně z čeho vybírat. Nebojte se facility managementu a zkuste některé starosti přehodit na jiné.

Jaroslav Stružka

Diskuze k článku: Jak může pomoci Facility Management ve fitness

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.