Fitness a wellness centra a jejich standardy

16.03.2012 17:09

V dnešní době existuje nepřeberné množství různých, více či méně, fungujících konceptů fitness a wellness. Část z nich vychází z obecné definice klubů, či konceptů v zahraničí. V ČR dosud tato terminologie chybí, proto přinášíme ucelený pohled na věc nejen pro případ, že plánujete otevírat nové centrum.

 

High-end wellness kluby (v zahraničí též označované jako Luxury)

Začínáme od kategorie nejvyšší, do které se v ČR mnoho investorů nepouští. Prakticky jsou zde dva a sice Balance Club Brumlovka a dále je tak možné označit Park Holiday Benice. High-end wellness klub nemusí nutně znamenat, čím větší tím lepší. V zahraničí však mezi tyto kluby patří prostory cca nad 2,5 tisíce metrů čtverečních.

Součástí takových klubů pak je jak perfektně vybavené fitness s velkou cardio zónou, stejně jako dostatek prostoru už od vstupu, tedy na recepci a v šatnách. Nechybí ani bohatě vybavený wellness (sauny, vířivka a další atrakce) s relaxací a plaveckým bazénem. Zákazník zde najde bohaté vybavení služeb SPA na denní bázi (masáže, péče o ruce a nohy, zábaly, rituály).

Tyto kluby fungují pouze na bázi klubového členství. Jen tak se jim daří držet svůj standard vysoko. Služby, jak už název této kategorie naznačuje, jsou na vysoké úrovni a odpovídá tomu jejich cena. V ČR se tato cena pohybuje mezi 2,5 – 6 tis. Kč za měsíční členství. Odpovídá to samozřejmě nákladům, které jsou u takových klubů vysoké zejména díky odpovídajícímu množství zaměstnanců.

Pro: Pokud jste investor, nebo jste schopni sehnat investora, může být tento model opravdu dobrý byznys.

Proti: Právě nezbytnost investice v řádu desítek miliónů, ne-li stovek, často rychle odradí.

Value kluby

Zastupují tzv. střední třídu. Většina zahraničních sítí, v tuto chvíli zastoupených v ČR, se soustředí právě na tento segment. Stačí se podívat na Holmes Place, World Class, nebo Pure Fitness. Tím samozřejmě výčet nekončí, už i v okresních městech najdeme tyto kluby (Star Trac Health Club v Brně, Harmony Wellness v Písku a další).

Střední třída odpovídá jak ceně, která se pohybuje od 1 tis. Kč měsíčně výše, tak i nabízenými službami. Prostor bývá prakticky od 300 metrů čtverečních do 2,5 tis. metrů čtverečních. Kromě zpravidla dobře vybaveného fitness a cardio zóny, zde zákazníci obvykle naleznou v omezeném rozsahu také wellness a relaxaci. Pokud zde najdou bazén, spíš než na skutečné plavání je však vhodný na doplnění relaxace. Prostor recepce bývá často spojen přímo s barem, z důvodu nižších nákladů na personál. Šatny jsou ještě obvykle prostorné, ale prostor ve skříňkách již odpovídá ceně. Stejně tak ceně může odpovídat méně prostoru ve špičce.

Value klub je mezi investory v ČR oblíben a již nemnoho z nich se do obdobných projektů pustilo. Prostor zde stále je, protože vedle již dlouho zavedených fitness center, působí tyto kluby jako příjemné zjevení.

Pro: Zlatý střed, který je možné vybudovat v každém větším městě s nad 50 tis. obyvatel.

Proti: Opět je třeba nemalé investice, která se však při správném nastavení na klubový systém v následujících letech vrátí.

Centra funkčního tréninku

Po vzoru například 3D fitness v Žamberku, vyrostlo v poslední době pár center po celé ČR. Koncepce zahrnuje zpravidla kombinaci těchto nástrojů: TRX, Flowin, Bosu, či jiné balanční pomůcky, nebo podložky, lodní lana, TRX Rip Trainer, Kettlebels, medicinbaly, různé zátěžové bagy, nebo Aqua Hit, boxerské pomůcky a další.

Centrum funkčního tréninku může velmi dobře fungovat, jen je třeba připravit se na osvětu, kterou bude třeba poskytnout potenciálním zákazníkům. Spousta lidí si pod fitnessem představuje zejména stroje a činky, ze kterých mají respekt. Proto bude třeba vysvětlit proč funkční trénink a jak jim může pomoci v běžném životě.

Není třeba velký prostor, vše může fungovat na bázi semi-privátních tréninků, small groups, či větších skupinových cvičení. Ideální je počet kolem 10 klientů s ohledem na efekt cvičení a možnost kontroly. Z hlediska finančního efektu, čím více klientů na lekci tím lépe, ale je třeba hledět samozřejmě na kvalitu poskytovaných služeb. Prostor tak může být ideálně mezi 100 až 500 metry a je možné jej kombinovat s jinými typy lekcí aerobního rázu (Spinning, HEAT, aj.)

Pro: Investice do takového prostoru není enormní. Jednotlivé kusy pomůcek jako TRX, či Flowin lze pořídit do 5000 Kč za kus. To je neporovnatelné s cenou fitness a cardio strojů.

Proti: Budete muset lidem ukázat, co Vaše „tak trochu jiné fitness“ může nabídnout a jaký efekt jim to přinese. A to někdy stojí na začátku více peněz a energie, než by se mohlo zdát.

Hardcore fitness

Často se dají zařadit mezi Value kluby, ale v ČR mnoho takových není. Pokud se řekne Hardcore fitness, většina si představí typické české bušírny, kterých u nás dříve vyrostlo jako hub po dešti.

Zde však hovoříme o zcela jiné kategorii. Tu zastupuje například nadnárodní síť Gold´s Gym s jediným fitness v Brně. V Praze je typickým hardcore fitness například Hammer Strength. Jejich primární cílová skupina je zaměřená hodně na růst svalové hmoty, nebo se jedná o atlety, či další sportovce. Tato fitness centra nenabízí relaxaci, ani wellness, cardio může, ale nemusí být bohaté. V zahraničí tato fitness centra fungují na bázi klubového členství, u nás najdeme i u nově vznikajících center také systém permanentních i jednotlivých vstupů. Osobně se i v tomto případě přikláním ke klubovému systému. Cena se pohybuje od 400 Kč měsíčně.

Pro: Pokud nechcete běžnou klientelu, ale rádi byste připravovali fitness nadšence na soutěže a věnovali se body buildingu na vyšší úrovni, je tento způsob rozhodně zajímavý.

Proti: Hardcore fitness je hodně na ústupu. Proto je tato investice vhodná, jen ve chvíli, kdy víte, že máte v okolí dostatek klientů, které neodradí „hekající svalnatci“.

 

Centra osobních tréninků

U nás zatím nepříliš rozšířený systém. V mekce fitness průmyslu, USA, naprosto běžný způsob jak vybudovat svoje první centrum a spustit byznys. Zpravidla začíná jako garážové fitness s pár kousky vybavení a cvičením one-to-one, tedy jeden na jednoho, či small groups, tedy skupinou do 2 - 5 osob. Pokud byste uvažovali o podobném vlastním byznysu u nás, je to nejlevnější varianta. Jediná levnější varianta je pronajmout si prostor v nejbližším fitness.

Prostor může být 1 – 2 místnosti, do cca 50 metrů. Součástí by rozhodně měla být sprcha a další nezbytnosti. Nemusí se nutně jednat jen o fitness tréninky, koncept může zahrnovat privátní lekce jógy, pilates, ale také TRX, či jiné cvičení s fitness pomůckami.

Klienti platí cenu za trénink, tedy cca mezi 200 – 800 Kč.

Pro: Levné, ideální pro začátek vlastního fitness byznysu. Není potřeba luxusu, to za čím budou klienti chodit, budou zejména schopnosti provozovatele, tedy trenéra.

Proti: Pro některé klienty mohou být tyto služby příliš drahé, nebo příliš osobní a raději se „ztratí v davu“.

 

Studio skupinových lekcí

Stále ještě velmi rozšířené a oblíbené zejména mezi ženami. Dnes jsou na vzestupu taneční lekce, funkční trénink, jóga, pilates, body pump. Tato koncepce má výhodu, že se provozovatel může zaměřit jen na určitou skupinu služeb. Typickým příkladem je jógové Energy Studio Václava Krejčíka, či jiná houfně vznikající jógová centra. Aktuálně je velká poptávka po studiích jógy, pilates, nebo tanečních. Prostor je opět obdobný jako u center funkčního tréninku, tedy zhruba mezi 100 – 500 metry čtverečními.

Pro:Velkou výhodou je malá investice do pomůcek, jelikož například jóga, či pilates nevyžadují v počátku větší investici než kvalitní podložky, případně overbally, pásky, deky. Proti: Kvalita končí a začíná v tomto případě u lektora. Proto jsou lidé, kteří centrum přestanou navštěvovat ihned, jakmile jejich oblíbený lektor tzv. změní „lokál“, nebo za něj bude záskok. Proto celé studio bude stát právě na lidech.

 

Ženské fitness

Vyrostly jako houby po dešti. Expresky, nebo Contours, či ženská fitness vlastněná v soukromých rukách. Evidentně tedy zde prostor je. Kupříkladu Contours má nyní 17 poboček, Expreska pak 28.

Možnosti provozovat tento koncept jsou dvojí. Lze si vybrat z osvědčeného konceptu a zakoupit franšízu. Nebo vše rozjet pomocí vlastních prostředků. Pro tento koncept, resp. jeho základní verzi není třeba mnoho. Stačí malý prostor na cvičení o velikosti do 100 metrů čtverečních, kam se vejde zhruba 8 strojů na kruhový trénink s jednoduchým nastavením odporu (zátěže) a stanoviště mezi stroji na cvičení s vlastním tělem.

Osvědčené koncepty pracují na bázi členství, jedině tak je možné tento koncept udržet. Lze kombinovat se skupinovými lekcemi, jen je třeba dát pozor, aby skupinové lekce nenarušily členský systém.

Pro: Relativně jednoduchá možnost začátku podnikání ve fitness segmentu. V případě franšízy pak osvědčený koncept, který má velkou (nikoliv však stoprocentní) šanci na úspěch.

Proti: V některých oblastech již tento koncept nenabízí nic nového. Je tedy možné, že klientky může po čase rychle omrzet a tím i celý koncept ztrácí na lesku.

Low-cost kluby

Posledním dnes představeným konceptem, nikoli však do významu, jsou low-cost, neboli nízkonákladové kluby. U nás stále ještě většina fitness center supluje funkci nízkonákladových klubů.

Správný model low-cost klubu vypadá ovšem jinak: Dobře vybavené fitness a cardio, s malým počtem zaměstnanců a co nejvíce zautomatizovanými postupy. Ideálně se členství kupuje přes terminál, nebo přes recepci. V základu je právě dobře vybavené fitness, žádné služby navíc a mnohde se i za sprchu platí. Zákazník sice za částku kupříkladu 400 Kč získá neomezený vstup, ale bude-li chtít poradit se cvičením, nebo si zapomene ručník, výrazně si připlatí. Stejně tak za pití, které je v mnohých centrech zakázané nosit si vlastní. Ostatně obdobný koncept praktikuje již nyní BBC fitness v Praze.

V zahraničí se pak jedná o například o síť FITINN, která má svoje fitness centrum i v Bratislavě.

Pro: Náklady jsou blízké těm u Value klubů, nebo-li klubů střední třídy. Na čem se tedy šetří výrazně je personál a služby wellness, které se nenabízí.

Proti: Tento koncept není pro každého. Udržet jednoduchý standard za cenu nízkých nákladů je ale umění.

 

Samozřejmě najdeme mnoho dalších konceptů v rámci ČR i v zahraničí. Většina z nich ale obvykle spadá do některé výše uvedené kategorie. Pokud plánujete investici do fitness, nebo wellness konceptu, neváhejte nás kontaktovat, poradíme zda vymyšlený koncept bude fungovat ještě dříve než podepíšete smlouvu na dodávku vybavení, či pronájem prostor.

Karel Jarušek, Fit Academy, www.fitacademy.cz/consultancy

Diskuze k článku: Fitness a wellness centra a jejich standardy

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.