Copak je to za klub?

30.10.2015 15:34

V úvodníku podzimního čísla časopisu Fitness Business jsem se zamýšlel nad tématem členství. Většina se mu brání, ale taky jej většina vlastně nevědomky provozuje. Jak je to možné? Dozvíte se v tomto textu.

Bavil jsem se nedávno po lekci s klientem, kterého zajímalo, jestli se lektorskou prací uživím. V rámci diskuse o fitness jsme se dostali až k tématu provozovatelů a jestli je provozování fitness centra přiměřeně ziskové. Z pohledu klientů se často fitness sektor jeví jako ztrátový, nepříliš dobrá investice a stále mnohdy nedostatečně sexy obor. Přes to, že už nějaký čas fitcentrum navštěvují.
Místo, kde pravidelně vedu lekce, není na první pohled žádné luxusní fitcentrum. Je čisté, upravené, ale potřebovalo by výraznější investici. Ostatně kdysi jsem byl u jeho počátků, před 12 lety. A přes zkušenosti z vedení luxusních fitness a wellness klubů mám k tomuto fitku vřelý vztah. Rozhodně tam necvičím pro peníze, ale spíš kvůli lidem, kteří mé lekce navštěvují; známe se navzájem a je to takový rodinný kolektiv. Ostatně část sálu vyplní vždy dvě rodiny, které jsou pravidelnými návštěvníky.
Z pohledu byznysu to však dnes není žádná výhra. Aby provoz fungoval, majitelé se rozhodli přistoupit k některým benefitním kartám, ale nadávají na ně. Z mého pohledu nepochopitelně. Proč bych měl přistoupit na něco, co se mi zdá nevýhodné? Protože nás do toho trh tlačí a všechna fitka okolo to mají?
V rámci diskuse s klientem, který byl velmi zvědavý, jsme se dostali až k tématu členství. A tady část z vás přestane možná číst. Ale věřte, že tento příběh přináší zajímavé rozuzlení. Ptal se mě, jak fitcentra fungují v zahraničí. Na základě jeho zkušeností v jiném oboru ho zajímalo, jak mohou provozovatelé udržet vyrovnané a snadno predikovatelné cashflow (neboli peněžní toky). A proč tedy provozovatelé neochotně přistupují na benefitní karty, jíž je on sám velmi spokojeným držitelem?
Diskutovali jsme dobrých deset minut, načež jsme narazili na jednu zajímavou věc. Řada fitek v podstatě „v klubu“ již je. V klubu dané benefitní karty, která přijde na 900 Kč měsíčně za klienta a fitcentrům, plaveckým bazénům a dalším, pak platí částky i výrazně nižší, než určuje ceník. Oni si to totiž umějí spočítat, umějí pracovat s firemní klientelou, umějí pracovat s klubovým členstvím. Řada provozovatelů pak jen kouká, jak se podmínky kolem nich mění, a snaží se přizpůsobit.
Jak řekl někdo přede mnou, jedničkou na trhu se nestane ten, kdo se přizpůsobuje prostředí, ale kdo to prostředí vytváří. Být unikátní, nabízet služby (ani ne v rozsahu, ale úrovně), které umožní klienta přitáhnout do jednoho fitcentra, nesnažit se být neustále jedním z mnoha.
A o to bychom se měli snažit.

 

Autor: Karel Jarušek
Ilustrační foto: Balance Club Brumlovka

Diskuze k článku: Copak je to za klub?

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.