Alternativní fitness, aneb jiné podnikání

28.05.2013 14:05

Kdo tvrdí, že je v našich končinách fitness trh nasycený, že otevření nového fitness centra rovná se podnikatelská sebevražda, nebo naopak ten, kdo se nové centrum chystá si otevřít a teprve se orientuje v možnostech, se může nechat inspirovat: alternativou.

Alternativní (fitness) centra jsou založené na myšlence nabídnout úzce specializovanou službu na vysoké profesionální úrovni. Vysoká profesionální úroveň se týká jak přístupu ke klientovi, tak kvalifikací lektora/ů v daném oboru či sportu, materiálového vybavení, pomůcek, uzpůsobeného zařízení interiérů a exteriérů, i know-how. Ale také aktualizací nabídky služeb a lekcí dle nejnovějších celosvětových trendů, informací z první ruky, in house soutěží a žebříčků, extra aktivit společně i mimo centrum apod.

V těchto oázách nepotkáte iritující týpky z opačného zájmového spektra a naopak, potkáte lidi stejné krevní skupiny, což ve vás vyvolává jistotu, že někam patříte a že jste součástí rodiny. A to je u anonymních městských existencí naší single generace příjemný pocit. Dost možná tam potkáte elity a ex-elity daného sportu, které jsou živoucí referencí i motivací v jednom. Na čele stojí většinou charismatický guru, sensei, mistr, sifu, který je vzorem, příkladem, ztělesněním. A značkou. 

Tyto centra se cíleně vymezují vůči komerčním masovým centrům, oslovují menší okruh lidí, ze kterých se většinou přirozenou cestou stává komunita. Jejich pověst se šíří především ústním podáním, noví členové přicházejí na základě doporučení od svých přátel. Co je ze začátku alternativou, se postupem času mění v životní styl.

Takže hledáte-li alternativu, změnu pro svoje fitness podnikání, inspirujte se:

CrossFit a BootCamp
CrossFit, jako fenomén silově funkčního tréninku, si i u nás nachází čím dál tím více příznivců. Kombinuje gymnastický a vzpěračský trénink spolu s kardiovaskulárním cvičením. Esencí CrossFitu je challenge – výzva, soutěživost v týmu, zveřejňování výsledků a žebříčků je nedílnou součástí motivačního systému, stejně jako překonávání svých vlastních možností až na jejich hranice. CrossFit oslovuje sportovce, které jen tak něco nepoloží a kteří svorně tvrdí, že konečně našli trénink, který je nutí sahat si na dno svých sil. Vášnivě. Komplexně. 3-2-1 GO!

Bootcamp je intenzivní kondiční tréninkový program vycházející z přijímacího tábora armády 

Spojených států, ale přizpůsoben potřebám běžné populace tak, aby bylo co nejefektivnějším programem pro získání komplexní fyzické kondice. Bootcamp je především výzva změnit životní styl a připojit se ke skupině lidí, pro které je pohyb každodenní radost. Může se hodně blížit stylu CrossFitu, ale povětšinou je spíše pro běžnou populaci, kterou může bavit více běh a méně zvedání železa.

Pole Dance – tanec u tyče
Elegance, ženská krása, ladnost pohybu a v žádném případě ne ufuněná námaha nebo bolest. Ani vulgárnost nebo svlékání.  Instruktorky pole dance mají vesměs taneční minulost a svoji nabídku cílí samozřejmě na ženy. Lekce pole dance se liší dle dalších specializací, ale v zásadě obsahují nácvik tanečních a akrobatických prvků, choreografie a posilování především středu těla. Ideální spojení kardio cvičení a účinného posilování problematických partií. Nemluvě o sebevědomí.

Zumba a jiné rytmy
Naší zemí již delší čas cloumají rytmy zumby, stabilní (ženská) základna si vyžaduje energii a sexappeal, kterými je prostoupena. Zumba je leadrem v oblasti, ale není zdaleka jediná, která se infiltrovala do původních aerobikových kolektivů a která nyní kultivuje naši celorepublikovou taneční gramotnost. Taneční studia propůjčují své klientele pocit jako v reklamě. Je jedno, jak náročný to byl den, jak se sami sobě nelíbíme v zrcadle, tanec očišťuje, s prvními tóny hudby se i z hrošice stává víla a svět je krásný. Těšíme se na vás zítra, milé dámy.
Dlužno však dodat, že Zumba ve své originální podobě již značně ztrácí na své síle a byť stále dokáže naplnit halu velikosti Sazka Arény, její ústup je již na obzoru. 

Jóga nebo Pilates: Dýchejte zhluboka
Obě cvičení jsou zaměřeny na zvýšení ohebnosti, řízení tělesného uvědomění, správné dýchání, redukci stresů, zvýšení spánkové činnosti. Výsledkem je silné ohebné tělo, s prodlouženými svaly a harmonická osobnost.
Metoda Pilates věří, že díky zpevnění jádra těla, celé tělo bude vyvážené a formované. Všechny Pilates pohyby vycházejí z břišních svalů a svalů spodních zad. Cvičí se na zemi MAT nebo s pomocí zvláštních strojů (tzv. reformerů), které vypadají jako kombinace žebříků a hrazdy s pojízdnými deskami na nich.
Jóga se nezaměřuje jen na jeden problém, ale pozvolna ozdravuje celý organismus. Ásany ovlivňují svaly a klouby, ale také vnitřní orgány, které jsou při určitém nastavení „masírovány“ pomocí dechu, stlačování svalstvem a tím prokrvovány a posilovány. Výsledkem bývá, díky celkové harmonizaci, zlepšení zdravotního stavu a s úspěchem jej používají i rehabilitační pracovníci.

 

Indoorový trampolínový park
Lekce skákání na trampolínách neboli jumping, nabízí leckteré fitnesscentrum. Ale indoorový trampolínový park je prostor, kde prakticky nevstoupíte nohou na pevnou zemi. Prostor, ve kterém si můžete pohrávat s gravitací, trénovat akrobatické prvky, zahrát košíkovou nebo se zúčastnit skupinových lekcí skákání, které slibují spálení až 1000 kalorií v hodině. Poznámka: trampolíny nejsou pouze na podlaze… ale i na stěnách…

Vesla nebo pedály, ve skupině ubíhají kilometry rychleji
Někdo někdy přišel na to, indoorová cyklistika (indoor cycling) nebo veslování na trenažéru (crew class) nebo obyčejná chůze (H.E.A.T.), je pro jednotlivce tak monotónní a nezáživná, že tím trpí jeho disciplína, do cvičení se mu nechce a nevydrží tak dlouho, jak by mohl. Ale když se tyto individuální činnosti provádějí ve skupině, pouští se k tomu hudba, světelná show jako na diskotéce, na plátno se promítá lákavý exteriér, skupinu vede extrovertní a zkušený instruktor, tak se krásně drží nasazení celou lekci o mnoho lépe, než když jste solitérem v kardiozóně, s výhledem maximálně na televizi a i ta je beze zvuku, aby se nebila s hudbou ve fitku.

Cybing – cross trainer ve skupině
Novinka narozená v Brně, poprvé použila stroje na bázi elipticalu pro skupinové lekce. Nevšední Arc Trainer, na které se cvičí má však pohyb zcela jiný, než klasické cross trainery a tak tolik nezatěžuje, resp. nepřetěžuje klouby dolních končetin. Cvičení složené celkem z pěti programů pro získání kondice, spalování, intervalový trénink a další zatím neproniklo dostatečně na český a slovenský trh. Má však určitě budoucnost a ve své brněnské základně zaznamenává nevídanou návštěvnost.

Na vrcholek hory až… po strop
Zejména ve velkých městech je pro zapálené horolezce problém si po práci vyběhnout jen tak slanit nějakou tu stěnu, venkovní lezecké areály jsou také k dispozici jen několik měsíců v roku. Po zbytek času se leze, trénuje a zdokonaluje vevnitř. Můžete zdolávat ty nejnáročnější skalní úchyty a být přitom jen dva metry nad zemí. V nabídce služeb je posilovací zóna, ve které kromě klasického vybavení najdete i speciální adaptéry na posilňování konkrétních úchopů, stejně jako fyzioterapeutickou zónu pro kompenzaci jednostranně zatížených svalových skupin u horolezců.

 

Surfování na suchu
Od nás je to k pořádným vlnám oceánu opravdu daleko, simulovat se dá ale cokoliv. Vezměte surfovací prkno, postavte ho na dvě nestabilní plochy, které vypadají jako menší BOSU míče a hrajte si, posilujte, cvičte, smějte se, trénujte základní postoj, s použitím upevněných gum i pádlování. Jakoby mimochodem u toho naděláte spoustu dřepů, výpadů, posilujete sedací svalstvo, nohy a především hluboký stabilizační systém svého těla. Právě se účastníte lekce RipSurferX.

Mít vlastní centrum tedy vůbec nemusí znamenat vlastnit tu spoustu železa, či nutně pořizovat saunu, či vířivku. Můžete si třeba jen otevřít centrum funkčního tréninku, ke kterému budete potřebovat pouze dobrou podlahu, velký sál, několik pomůcek, šatnu a malou recepci. A můžete začít, nebo rozšířit stávající služby.

Xénia Křížová

Diskuze k článku: Alternativní fitness, aneb jiné podnikání

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.