11 minut s Michaelem Zimou

11.05.2014 15:50

Michael Zima začal jako první před 15 lety sdružovat wellness centra a kluby a byl jedním z prvních hlasitých propagátorů wellness v Čechách. Je organizátorem úspěšného Reebok Wellness Marathonu, jehož letošní ročník se bude konat již 24. 5. v Praze. Ačkoliv byl právě Wellness Marathon hlavním tématem našeho setkání, dotkli jsme se také témat jako je nutnost přerodu center na kluby, situace na poli českých a zahraničních lektorů, nebo právě začátků wellness v Čechách.

 

Již dlouho se věnujete oblasti fitness a wellness, v roce 2000 jste založil organizaci Wellness Club, později začal organizovat Wellness Marathon. Jak aktuálně vnímáte trh fitness a wellness? Je podle vás na vzestupu?

Pánbůh zaplať, že uteklo těch 15 let, protože když vzpomenu na ty začátky wellness v Čechách, byla to opravdu průkopnická práce a bylo to tu všechno rozdělené. Někteří lidé skákali aerobik s Olgou Šípkovou, někdo chtěl vypadat jako Schwarzenegger, nebo Stallone, tak zvedal činky, někteří lidé běhali po lese, někdo cvičil jógu a někdo ležel v knihovnách a snažil se duchovně povznést, když už se nemohl dostat do Tibetu. Najednou přišel Wellness Club a my začali s propojováním těchto jednotlivých složek. Prvních pět let to byl opravdu oříšek. Než se o wellness začali přirozeně zajímat média ve velkém a potom i lidé, tak nám to opravdu dalo zabrat. Šli jsme cestou, sdružování 100 sportovních a relaxačních center a pořádání různých wellness akcí, nejenom Wellness Marathonu, ale také Wellness Párty, Wellness Celebrity Show, Miss a Mr. Wellness. Tím pádem jsem denně narážel na otázku, co je to wellness, proč by to lidi, nebo sponzory akcí mělo zajímat, bylo to takové osvětové období. Ale rád na to vzpomínám, protože kdyby nebylo toho čirého nadšení, až trochu bláznovství, asi bychom neprorazili.

 

Je tedy podle vás již dnes situace na trhu lepší, je trh více ucelený?

Lepší je v tom, že už lidé vědí, co je wellness. A vědí, že každý z nás pro udržení svého zdraví, ať už fyzického, či duševního, musí něco udělat. Částečně to lidé sami vyhledávají, částečně je jim to vnucováno skrze média, inzerce. Dnes je těch produktů již milion. Myslím si, že je tu ale stále prostor pro růst. Záleží na jednotlivých oblastech. Něco jiného je v oblasti sport center, něco jiného je v oblasti hotelů, něco jiného v oblasti lázeňství. A každé toto wellness je kapitolou samo o sobě.

 

V čem tedy vidíte prostor k růstu?

Protože pořád ještě sdružuji v rámci Wellness Clubu řadu sport center, tak progres je dle mého názoru v klubovém členství. Sport centra jsou ale teď opět v prvních pěti průkopnických letech, kdy musí Čechům rvát do hlav, že se jim vyplatí zaplatit si paušál a chodit. Díky klubovému členství má majitel fitness stabilní příjmy a může investovat do vybavení.

A pak si myslím, že to bude v duchu hesla „back to future“, protože se neustále musí přicházet na nové trendy, což zpravidla není nic jiného, než do moderního kabátu zabalené, co už tu bylo. Vzpomínám si, když poprvé přijel Beto Perez, vyprodaná O2 aréna, tři a půl tisíce lidí s Betem euforicky tančilo v rytmu Zumby a Helena Jarchovská, nestorka českého aerobiku, která za poslední 20 let a možná i déle, vyškolila 2000 lektorů, tak na to koukala a říkala: „Miki, tohle jsme tu dělali před 20 lety.“ A řekla nějaký název, který měl snad dvě věty, které když řekla, tak už jsem ho zapomněl. A možná i názvosloví musí být trendy. Posilování vlastním tělem, kruhové tréninky, teď vidíte kettlebels. Myslím, že naše babičky a dědové, když zvedali na polích pytle slámy a stavěli stohy a tak, tak tohle je to samé, jen zabalené do moderního kabátu. V tomhle vidím rozhodně budoucnost.

V čem vidím ještě budoucnost, je rehabilitační fitness. Spousta lidí má problémy, které si způsobí i třeba sportem. Také jsem si myslel, že když tenis hraji pravou a golf levou, že se to vyrovnává. Po blokaci páteře mi masérka vysvětlila, že to tak není.

 

Co se změní na poli právě klubového členství?

Myslím, že dojde tu k určité separaci tříd. Mám tím na mysli, že když chcete špičku a máte na to, chodíte do Brumlovky (Balance Club Brumlovka, pozn. red.). Ale ne každý dá 5000 Kč zápisné, 3000 Kč měsíčně a 1000 Kč za každý trénink s trenérem. Když si to sečtete za rok, necháte tam přes 100 tisíc.
Tedy budou klienti, kteří budou chtít kvalitu a rádi si za ni zaplatí. A budou klienti, kteří chtějí cvičit, ale chtějí na tom co nejvíc ušetřit, tedy půjdou cestou low costu. Myslím, že pan Beckhauser s BBC věděl od začátku, co dělá. Jen to musel udělat ve velkém a polepit tramvaje a dát dumpingové ceny, ale on to má dobře spočítané.
Někde mezi tím bude střední třída, o což se teď snaží většina fitness center, které přestupují z klasických permanentek na klubové členství. Snaží se tím obhájit to svoje. Vědí, že na prémiový klub nemají buďto prostor, nebo vybavení, ale zároveň nechtějí jít cestou low costu, protože je děsí, že by nevydělali. Tím se vytváří střední třída klubů, která se pohybuje, řekněme, mezi 1000 až 2000 korun za měsíc. Pod tou je low cost pro masovky a nad tím je Brumlovka a spol. A je na lidech, aby si vybrali. Já do Brumlovky chodím rád, ale na účty raději nekoukám (smích).

 

Takže ten hlavní problém vidíte v tom, že pro stávající centra není prakticky jiná cesta, než klubové členství?

Ne. Musí pochopit, kde je jejich místo. Myslím, že už pochopili, že budoucnost je členství. Jenže ne každý má na to koule. Omlouvám se za ten výraz, ale potřebuje k tomu odvahu a potom potřebujete finanční rezervu. Protože než to lidem vysvětlíte, než vyměníte recepci, na které zpravidla dělá nejlevnější pracovní síla (brigádníci, studenti, maminky na mateřské), která vám dá klíček a ručník a vezme zálohu, nebo vás zkasíruje o částku za cvičení, nebo za shake, který jste si dal, tak to potrvá. Klubové členství musíte lidem vysvětlit. Ale nejdříve to musíte vysvětlit personálu na kontaktním místě, což je recepce a bar a musíte je vyškolit, ale zároveň jim za to zaplatit, musíte je motivovat.
Ten přechod není jednoduchý. Nejde říct, tento měsíc jedeme na permanentky a od příštího měsíce přejdeme na klubové členství, to by byla sebevražedná mise. Chce to prostě plánování jak rozpočtové, tak lidských zdrojů. A přiznejme si narovinu, že těch kvalitních lidských zdrojů zas tak mnoho není.

 

To rozhodně. Vy už jste už naťukl Wellness Marathon, což je hlavní důvod, proč jsme se tu dnes potkali. Je to největší Zumba, fitness a taneční akce u nás s celkovým počtem více jak 3  tis. návštěvníků.

Trochu bych to poopravil, je to největší aerobic, fitness, dance párty ve střední Evropě, kdy nenajdete nic větší, větší pařbu, jak já říkám (smích). A ta akce už rozhodně není česká. S hrdostí prohlašuji, že letos už je evropská. Už to není jen o tom, že jedou autobusy lidí z Polska, Maďarska, Rakouska, Německa a Slovenska, ale opravdu sem letí lidé z celé Evropy. Jsme na to jednak patřičně hrdí a jednak jsme za to vděční a je to pro nás určité vyznamenání za 13 let poctivé práce, kdy jsme začínali v hale Slávie ve Vršovicích, do které přišlo 250 lidí si tenkrát zacvičit. Dostali banán od Chiquity a cvičili s trojkou Holzer, Valouch, Strakoš na pódiu a ta akce byla skvělá.
Ale to prostě bylo. A teď je to vyprodaná O2 aréna, kam se nevejde víc jak 3 tisíce účastníků. Samozřejmě jako pořadatel bych klidně prodal 5 tisíc lístků. Ale když Beto přijel poprvé a za víkend se vyprodala O2 aréna a přišlo 3,5 tisíce lidí, tak jsme hned zjistili, že je to špatně. Akce se líbila, ale lidé mi dali hned sežrat po akci na Facebooku, že bylo narváno.

Jak se vám podařilo původně přilákat Beto Pereze a ostatní hvězdy?

Mě těší, že dnes už je ten stav takový, že samotné hvězdy mají zájem o účast na Wellness Marathonu. Ta situace je taková, že jsem si teď dovolil odmítnout zakladatele Bokwy Paula Maviho, který mi volal z Ameriky každý týden poslední 2 měsíce a nechápal, proč ho nechci. Že je na Fibu a v Rimini a že jsem asi magor, když zakladatele Bokwy, což je řekněme další nástupce Zumby, odmítám.
Chci tím říct, že před lety jsme museli hvězdy lanařit a draze je zaplatit. Je třeba veřejným tajemstvím, že 90 minut Master Classu Beto Pereze na stage v O2 aréně, stojí milion korun. Dnes už to ale není ani tak o číslech, jako, že lidé vědí, že tu tato akce je a že má obrovský dopad, že lidé jedou z celé Evropy, že si to mezi sebou řeknou, sdílí na Facebooku a že si to chtějí užít. A tím pádem začínáme být pro tyto lektory a novinky globálně velmi zajímavým partnerem. A je velký zájem na tom, aby do budoucna Wellness Marathon byl i v Bratislavě, Maďarsku, dokonce jsme dostali i nabídku z Austrálie, kterou jsem fakt musel odmítnout (smích).
Ale o budoucnost Wellness Marathonu nemám obavy, protože lektoři o to stojí a letošní hlavní stage O2 arény o tom vypovídá. Bude tam nejen Beto Perez, bude tu i Viveca Jensen, zakladatelka Piloxingu, která žije v Hollywoodu a trénuje tam pomocí tohoto programu spojujícího box a pilates filmové hvězdy. A bude tu Alejandro Angulo, který má vlastní kanál na Youtube a je to miláček publika. Ten je tu také asi potřetí, ale to je zrovna typ lektora, kterého si nemohu dovolit nepozvat, to by mě ty ženské zabily. A vzniklo to třeba jen tím, že Alejandro Angulo před lety vyzval, aby mu můj realizační tým do Číny poslal české hity. Namixoval je s latinsko-americkými hity a přijel do O2 arény a najednou se z reproduktorů ozvalo Sladké mámení od Heleny Vondráčkové v latinské verzi. Jeli to tam asi pětkrát dokola, vůbec ho nepustili z pódia. Bude tu tentokrát také poprvé Masala Bhangra, letos poprvé v evropské premiéře, což je Bollywood, indická kultura. Bude tu také Dj Eliér, což je kubánský DJ žijící na Slovensku. Lidé si dnes nejen chtějí dát do těla, ale také se chtějí zabavit.

 

A co čeští lektoři a prezentéři?

Loni a předloni nám bylo vyčteno, že jsme opomenuli ten český rybníček. Teď lze považovat za největší hvězdy českého aerobiku Lenku Velínskou a Romana Ondráška a my se na ně moc těšíme.
To je zase challenge, výzva. Když Beto vyprodal O2 arénu a 3,5 tisíce lidí tam s ním tančilo Zumbu, tak čeští lektoři, kterých tam v té době bylo víc, byli zdravě naštvaní. Protože si řekli, že to umí taky, dělají to celý život, tancují dlouho, ale proč s Betem tancuje celá O2 aréna a s nimi tancuje polovina lidí za neúměrně nižší honorář? A to je pro ně možná ta zdravá motivace, že se nemohou nechat zostudit, tím pádem i jejich lekce měli grády a šmrnc a také je to donutilo i k zamyšlení sami nad sebou.

Ještě bych k programu dodal, že to není jen o hlavní stage, kde jsou ty největší hvězdy a největší nové trendy, ale je tam i 10 workshopů, je tam výstava výrobků a služeb, je tam módní show a doprovodný program.

 

Pojďme se podívat ještě na vstupenky, jelikož jsem zaregistroval, že rychle mizí. Kolik jich ještě máte k dispozici?

Máme ještě 500 vstupenek. Samozřejmě jsme v Čechách, každý chce ušetřit a máme lidi rádi, protože víme, že řada z nich jde na svůj x-tý ročník Wellness Marathonu, takže máme 2 ceny vstupenek. Oficiální cena vstupenky je 999 Kč a pak máme věrnostní vstupenky za 750 Kč. A jelikož Fitness Businessu a tomu co děláte, fandím, tak vám prozradím věrnostní kód, který je RWM2014. Když tento kód pošlete na info@sazkaticket.cz tak získáte vstupenku za zvýhodněných 750 Kč.

Ale pozor, opravdu zbývá posledních 500 lístků a je 14 dnů před akcí, takže je nejvyšší čas si rozmyslet, jestli si to s námi chcete užít. Veškeré informace najdete na www.wellnessmarathon.cz

 

Autor: Karel Jarušek
Foto: archiv Michaela Zimy a Reebok Wellness Marathon

Diskuze k rozhovoru: 11 minut s Michaelem Zimou

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.