Trendy ve fitness a wellness pro rok 2012

21.12.2011 23:26

Rok 2011 se pomalu chýlí ke svému zdárnému konci. Spíše než ohlédnutí za rokem minulým se podívejme, kam se bude dál ubírat náš společný byznys. Tým Fit Academy se pokusil sestavit žebříček největších trendů, které by měly ovlivnit i vaše podnikání v roce 2012:

1) Větší segmentace trhu
Stále vznikají nové a nové kluby a fitness centra. Tento byznys láká a bude lákat stále více zájemců. V souvislosti se zvyšující se konkurencí bude stále náročnější se na stávajících trzích udržet. Proto část provozovatelů fitness a wellness klubů bude muset již v roce 2012 hledat lepší zacílení na svoji potenciální klientelu, aby se udrželi dále při životě. Dá se očekávat vstup nových zahraničních sítí. Pro příklad Pure fitness plánuje otevírat nový klub v Praze a Ostravě. A přijdou i další.
Podle informací ze zahraničních zdrojů lze očekávat dva směry:
A) Low cost fitness a kluby
Tento v zahraničí čím dál rozšířenější model postupuje stále blíže k hranicím České republiky. Kromě tradičních západních trhů, kde tento model funguje nejblíže v Rakousku, je možné jej vidět už také na Slovensku (např. Fitinn). Je jen otázkou času, kdy neomezené celodenní členství za 19 EUR (tedy v přepočtu něco málo pod pětistovku) překročí hranice ČR. Samozřejmě mluvíme spíše o větších městech nad 100 tis. obyvatel, kde se cena za vstup pohybuje i mezi 80 – 160 Kč. V menších městech fitcentra, která prodávají vstup za 50 Kč a méně, budou postupně nuceni ještě snižovat nebo změnit celkovou koncepci svého zařízení.

B) Fitness zaměřené více na konkrétní segment trhu
Když přeskočím rannou éru fitness, kdy každý sál s aerobikem v názvu obsahoval fitness, začalo to fitness pro ženy. Pokračování bude v segmentaci např. na funkční trénink, styly body & mind (jóga, pilates, atp.), nebo také taneční studia, či fitness nabízející kruhový trénink. Je možné mít fitness studio a v něm nemít žádné stroje. Stačí v něm provozovat tzv. bootcamp tréninky. A třeba tudy lze očekávat další směr vývoje.

 

2) Větší propojení cross-promotion s jinými odvětvími
Fitness jako takové bylo dříve vnímáno povětšinou jako samostatný obor. Dnes je (i díky funkčnímu tréninku a stylům body & mind) stále více propojeno s dalšími sportovními odvětvími. Profesionální sportovci již dnes naprosto běžně využívají služeb fitness center a klubů. Lze tedy očekávat, že tento trend se bude stále více tlačit i k populaci rekreačně sportující.
Pro vás, jakožto provozovatele bude tedy nutné své cross-promotion zaměřit i tímto směrem. Ostatně bude pro vás jednodušší přesvědčit již sportující veřejnost, že fitness a relaxace jsou vhodným doplňkem. Zkuste tedy pro příští rok pouvažovat o propojení spolupráce s nejbližším golfovým, či například fotbalovým, nebo tenisovým klubem.

 

3) Zvyšování požadavků klientů
Klienti jsou a budou stále náročnější. Tam kde jim dříve stačilo jen pár strojů, začali postupně vyžadovat čisté, uklizené a udržované prostředí. Repasované stroje klientům, kteří již pravidelně využívají služeb fitness, nedostačují. Ostatně proč by měly, když vidí, že jinde konkurence nabízí nablýskané prostředí. Bude na vás, abyste jim ho nabídli. Protože není nic jednoduššího, než „usnout na vavřínech“.

 

4) Tlak na cenu
I když klienti tlačí na kvalitnější prostředí, stále tu zůstává, ba s krizí se zvyšuje, tlak na cenu. Tento bod vidím jako nejkritičtější. Ceny služeb a zboží okolo nás se postupně zvyšují. Konkurence roste. Ale cena není jediný prodejní a marketingový argument. Navíc, jakmile jednou cenu snížíte, těžko se vám posléze bude vracet a narovnávat. A ti klienti, kteří u vás jsou pouze z důvodů ceny, stejně půjdou o dům dál, jakmile najdou něco levnějšího.
Navíc nás čeká v příštím roce nárůst DPH. Důležité tedy bude tlak na cenu ustát i za cenu toho, že dočasně se vám nepatrně sníží počet klientů. Oni se vrátí, pokud jste si jisti nabídkou svých služeb a kvality.

 

5) Fitness doma
Dříve se jednalo o cvičení u videokazet. Dnes již cvičíme a tančíme u youtube. Dalším krokem je cesta producentů herních konzolí. Již dříve se na fitness segment zaměřilo Nintendo se svojí konzolí Wii. Možná si ještě vzpomenete, že jednou z hlavních marketingových postav se stal Vašek Krejčík, propagátor Power Yogy. V roce 2010 tato novinky zasáhla předvánoční trh.
Letos se do našeho fitness segmentu opřel Microsoft s herní konzolí Xbox s bezdrátovou technologií Kinect. Není už potřeba držet v ruce žádný ovladač a vlastník této konzole může vesele tančit, či posilovat podle připravených „her“. Nevýhodou je stále vysoká cena těchto produktů a nemožnost propojení se sociálními sítěmi, tedy nemožnost cvičit například s kamarádkou. Tudy se ale bude z podstatné části ubírat směr fitness.

 

6) Návrat k základům
Tento trend byl vidět na všech významnějších veletrzích fitness a wellness v letošním roce. Upouští se více a více od složitých choreografií, od strojů s předem definovanými pohyby a zacílením jen na konkrétní sval. Trend je jasný. Klienti se chtějí cítit dobře, proto se vracíme zpět k základům. Za základní tréninkové metody se dají považovat především ty, které vychází z pradávné jógy (a je jedno jestli jsou přetransformované do podoby pilates, či balantes, nebo bosu), z ruských tréninkových metod (především tzv. kettlebels, neboli ruské zvony), nebo z přirozeného pohybu a napravování svalových řetězců (TRX, Flowin a jiné).

 

7) Více tance
Beto Perez to vystihl dokonale. Můžeme se přít nakolik je jeho Zumba zdravotně nezávadná, či nikoliv. Ale jemu se povedlo ukojit část hladu po tanečních lekcích, dovolím si napsat, za cenu minimální choreografie. To je trend, který budou v roce 2012 následovat další obdobné styly, ať už z Bollywoodu, či odjinud. Důležité je, aby vše vypadalo nenáročně a sexy, ale aby klienti propotili triko a zlepšili si kondičku. To je bude držet i v příštím roce.

 

8) Větší tlak na segment wellness
Samotné fitness, či sál na cvičení dnes už nestačí. Na tomto modelu těžko postavíte rentabilní model členství. Proto, aby klienti členství využívali i v případě, že se jim cvičit prostě nechce (ostatně komu se vždy chce), je potřeba nabídnout služby wellness. Za základ se dá dnes považovat sauna, vířivá lázeň, případně pára k dispozici v provozní době klubu. Jakmile se klient musí na vše objednat předem, ztrácí klubové členství podstatnou část ze svého kouzla.
Tedy: pokud ještě máte prostor na investice a uvažujete o klubovém členství, minimálně v příštích letech pouvažujte o investici tímto směrem. Z vašeho fitness se stane wellness a klientela naroste.

 

9) Tlak na větší vzdělávání, certifikaci trenérů
V tento trend tak trochu ve Fit Academy doufáme. I v souvislosti s nově založenou Českou komorou fitness by se mohl povést. Mezi trenéry a instruktory na našem trhu je propastný rozdíl. Jedním z extrémů jsou ti, kteří mají každý měsíc nový certifikát, nebo absolvují další workshop. Druhým extrémem jsou však trenéři a instruktoři, kteří se vyškolili před lety a od té doby vlastní živnostenský list a jejich jediným vzděláním jsou maximálně časopisy a články na webu.
Co tu tedy velmi chybí je jednotný systém vzdělávání a povinnost absolvovat určitý počet workshopů, či doplňkových školení za určité období, např. za dva roky. Věřím, že Česká komora fitness, bude mít tento bod jako jeden z hlavních.

Podle zpráv z trhu ze závěru tohoto roku, lze očekávat, že příští rok bude tak trochu „rokem zlomu“. Přežijí jen ti silní a tím nemyslím pouze finančně.

Pokud budete se svým byznysem potřebovat pomoci, neváhejte se na nás obrátit.

Ať je tedy ten příští rok pro vás rokem zlomu k lepšímu (ať už to znamená cokoliv)!

 

Karel Jarušek, www.fitacademy.cz/consultancy

Diskuze k článku: Trendy ve fitness a wellness pro rok 2012

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.