Jak správně motivovat klienty ve fitness

04.09.2011 17:45

 

Ať jste trenér, který trénuje již řadu let, nebo trénujete krátce, určitě si sami uvědomujete, jak moc je důležitá motivace klientů. Motivace k tomu, aby cvičení nebylo jen počítání opakování, ale aby mělo dynamiku a výsledky. Aby to byla zábava, protože jinak u vás klienti dlouho nevydrží.

Setkáváte se často s tím, že klienti po pár tréninzích, nebo po prvním vyčerpaném balíčku tréninků nechtějí dál pokračovat? Oblíbená výmluva jsou peníze, nebo nedostatek času?

Upřímně, chyba není u klientů, ale hlavně u vás, trenérů. Opravdu klient dosáhl cílů, které jste si společně stanovili? Stanovili jste si vůbec nějaké cíle? Byla to pro klienta jen dřina, nebo zábava s dřinou spojená? Přicházel na trénink s donucením a nechutí, nebo se vám povedlo ho motivovat natolik, že se na trénink těšil? Poskytli jste mu servis jen na tréninku, nebo i v čase mezi tréninky?

 

Asi vidíte rozdíly, které pramení již z těchto položených otázek. Ukažme si tedy jak klienta motivovat a to nejen na tréninku, ale aby zůstal motivovaný i mimo prostory fitka a mimo váš dosah.

  1. Stanovte si společně cíle

    Při vstupním pohovoru s klientem si ujasněte jaké jsou jeho cíle. Korigujte ho při těchto cílech. Většinou se z diagnostiky dozvíte, že má klient různé svalové dysbalance, nebo že má zdravotní omezení. Udržte ho tedy orientovaného na cíl, ale pokuste se společně cíl upravit co nejvíce realitě a možnostem klienta.

     

  2. Stanovte si také cíle na kratší období

    Klient přichází zpravidla s jasnou představou co chce dosáhnout (zhubnout pneumatiku na břiše, nabrat svaly přes hrudník atp.). To je v ideálním případě jeho konečný cíl. Klient však potřebuje zůstat stále motivovaný a proto mu nastavte i cíle krátkodobé. Měl by to být relativně snadný cíl, který se však dobře měří. Například nedávejte mu krátkodobý cíl, že se dostane na váhu o 2 kg nižší než je ta současná. Dejte mu cíl, že např. uběhne určitou vzdálenost pod stanovený časový limit. Nebo, že na bench pressu zvedne o dvě závaží víc. Zkrátka cíle, které jsou reálné, ale vyžadují motivaci, vaši podporu a trochu soutěživosti.

     

  3. Buďte klientovi k dispozici

    Když jsem trénoval své klienty, vždy jsem jim nabídl, že mě mohou kdykoliv mezi tréninky kontaktovat. Ne vždy totiž klient rád čeká se svými dotazy do dalšího tréninku. Stávalo se tak běžně, že mi klienti psali druhý den po tréninku e-mail, jestli je normální, že je všechno bolí, nebo že se nemohou ani zasmát. Ne na vše je prostor na tréninku, proto je dobré být k dispozici i mimo trénink. Opět to pomůže klientovi udržet pozornost na jednotlivé cíle a navíc vy budete působit dojmem opravdového odborníka, kterému neplatí za jednotlivý kus tréninku, ale za servis.

     

  4. Znásobte účinek tréninkem klienta a jeho kamaráda

    Motivaci dostanete do vyšších obrátek, když váš klient bude moci trénovat společně s někým dalším. Ideální je kamarád, kolega. Někdy to funguje i u partnerů, ale to je třeba vyzkoušet. Pokud jsou navíc oba na obdobné úrovni, máte vyhráno. Budou se totiž motivovat vzájemně, stačí jim nastavit malé cíle. Budete však muset být dobrým psychologem, protože motivovaní musí zůstat oba. Při této formě tréninku je vyšší požadavek na pozornost trenéra, na druhou stranu, tito klienti méně často ruší tréninky a mají malý prostor pro výmluvy. A v neposlední řadě, trénink ve dvou, znamená vyšší příjem za hodinu tréninku i pro vás a nižší sazbu pro každého z těchto dvou klientů.

     

  5. Omezte prostor pro výmluvy

    Jsou oblíbené u klientů. Výmluvy o zapomenutých věcech, o tom jak se protáhlo jednání a o tom jak došel proteiňák atp. Nedejte klientovi prostor pro tyto výmluvy. V rámci stanovení cílů a motivace mu dejte za úkol, aby tašku s věcmi na cvičení měl vždy připravenou. V práci, nebo v autě. Také se ho ptejte pravidelně zda má všechny potřebné doplňky, případně mu je můžete objednat. Je to opět o servisu, který klientovi poskytujete a tím o udržení stálé motivace.

     

  6. Obměňujte tréninkové metody

    Klient by měl vědět co ho čeká, ale zároveň byste ho stále měli umět překvapit. Je to jako ve vztahu. Jakmile je to nuda, začne se to celé řítit do záhuby. Nesestavujte tedy vždy tréninkový plán na měsíc dopředu. Klient nezůstane motivovaný když bude vědět, že v pondělí jsou prsa a záda, ve středu paže a ramena a v pátek nohy. Velmi pravděpodobně vám totiž pak bude páteční trénink rušit. Zkuste zařadit nové cviky, techniky, zkuste přijít s kruhovým tréninkem (vhodný pro všechny cíle), nebo zařadit funkční trénink. (Jaké techniky pro funkční trénink můžete použít a jaké jsou trendy se dozvíte v našem článku Trend číslo 1 – Funkční trénink)

     

  7. Buďte flexibilní

    Klienti mají rádi změny. Umožněte jim je. Ať si zajdou na svoji oblíbenou lekci spinningu, nebo kick boxu, jdou si zaběhat do lesa. Součástí motivace by mělo být udržet si oblíbené aktivity. Trénování pro klienta nesmí být nutné zlo, ale zábava, rozšíření stávajícího záběru. Navíc je motivujte k tomu, aby si udělali mezi tréninky den pauzu. Jedině tak dosáhnou rychleji svého cíle.

     

  8. Nechte klienta ať si vede deník

    Součástí motivace je mít zpětně přehled o aktivitách. A to jak tréninkových s vámi ve fitku, stejně tak všech ostatních spojených s pohybem. Ideální je klientovi umožnit tato data vkládat přímo u vás na webu do jednoduché aplikace. Pokud takovou možností nedisponujete, ať vám klient jednou denně, nebo za 3 dny, či za týden pošle souhrn do mailu. Důležité je, aby to nebyla delší doba než jeden týden, málokdo si pamatuje své aktivity zpětně.

     

  9. Strava součástí motivace

    Poslední avšak stejně důležitý bod je strava. Není možné udržet motivaci klienta, pokud se bude nadále stravovat tak jak se stravuje a ve většině případů sabotovat tah na branku. Zahrňte tedy stravovací plán a jeho průběžné úpravy a vyhodnocení do svého servisu. Jedině tak bude celý servis kompletní.

Udržet klienta motivovaného je dřina. Na druhou dřina, která se vyplatí. Podaří se vám totiž u většiny klientů pokračovat v nastavené motivaci i po pár zakoupených tréninzích, nebo prvním zakoupeném balíku tréninků. Začněte s motivací hned na začátku. Tedy pokud to není nutné, motivujte klienta, aby si zakoupil větší balík tréninků, v rámci kterého se dostane k věšímu záchytnému bodu na cestě k jeho cíli. Pokud mu totiž prodáte 3 tréninky, nebude mít po jejich proběhnutí rozhodně pocit, že je na cestě ke svému vysněnému cíli.

Nejen o tom jak motivovat klienty, ale jak vůbec klienty získávat a udržet se můžete dozvědět na chystaném jednodenním kurzu pro osobní trenéry Jak prodat své služby více klientům a získat větší příjem. Více informací najdete ZDE.

 

Karel Jarušek, Fit Academy, www.fitacademy.cz/consultancy

Diskuze k článku: Jak správně motivovat klienty ve fitness

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.