5 tipů pro management malých fitness center

02.04.2013 14:54

Menší, lokální, specializované, sklepní, garážové, svépomocné, klubové... Fitness centra, která z valné většiny založili nadšenci a ti samí nadšenci v nich působí jako barmani, uklízečky, trenéři i jednatelé dohromady, bojují svůj boj proti síťovým hyperfitnesscentrům stejně jako koloniály s hypermarkety. Nicméně, i přes všechny existenční problémy a ohrožení, své místo na trhu jednoznačně mají. Jak to udělat, aby žili a nejenom přežívali a své slabé stránky proměnili ve výhody?


1. Konkurenční prostředky, které fungují dlouhodobě

Základním konkurenčním nástrojem je specifikace vaší odlišnosti. Bez toho, abyste si vaši specializaci uvědomili a pojmenovali vy sami, ji vaši klienti jen stěží uchopí a ocení svým vstupem. Ona specifikace může spočívat v různých oblastech: v lokalizaci (hustě obydlená oblast sídliště nebo kancelářská budova), druhu služeb (fitness pro ženy, funkční trénink, aqua aerobik), odborných znalostech personálu (fyzioterapeut, nutriční poradenství, sportovní psycholog), vybaveností nářadím (novinky, zdravotní cvičení, funkční trénink), doplňkovými nabídkami (tréninkový plán na míru, hlídání dětí, vypracování jídelníčku), atd. Identifikujte, v čem jste dobří, zjistěte, v čem se potřebujete vymezit vůči nejbližší konkurenci, pojmenujte to a prezentujte se tím navenek. Nesnažte se oslovit 100 % všech lidí, ale 100 % vaší cílové skupiny.


2. Jak o sobě mluvíme, tak nás budou lidé vnímat

Všichni víme, jaké jsou handicapy malých fitek oproti gigantům, ale je to jen hra se slovíčky. Stačí změnit úhel pohledu a hned to jinak vyzní, podívejte se:

◦ „komorní a útulné“ versus „3000 m2 plochy“
◦ „rodinná atmosféra“ versus „profesionální vedení“
◦ „osobní přístup“ versus „hromadné hodiny“
◦ „soukromí a pocit jako doma“ versus „anonymita a masovost“
◦ „komunita a kamarádi“ versus „klienti“


3. Strategie a promyšlený postup v oblasti propagace a prodeje vstupů

Představte si, že hodíte kámen do vody. Náraz na hladinu způsobí, že se kolem místa dopadu utvoří kruhy. Stejně postupně a logicky by měla vypadat vaše marketingová činnost. Vyvarujte se chaotických a nekoncepčních investicí. Začněte co nejpřesnější identifikací vaší cílové skupiny, pokračujte pojmenováním jejích priorit, problémů, které řeší ve vztahu k vaší nabídce, komunikačních kanálů a prodejní argumentace, na kterou slyší, úvazků, které je ochotna přijmout, předsudků a překážek, které stojí v cestě vaší spolupráci. Postupujte jako developeři. Čím hustší je zástavba, tím vyšší se staví budovy. Čím hustší je kolem vás konkurence, tím více lidí se snažte získat „z jednoho paneláku“.


4. Individuální a osobní přístup v praxi

Pamatujete si všechny své věrné svěřence jménem? Víte, koho bolí záda, kdo má cukrovku, kdo je líný, kdo v životě nevleze do posilovny v létě, ale v zimě cvičí 4x týdně? Správně. Co pro ně udělat? Vstupní testy, tréninkový a stravovací plán, model členství na míru, nabídka psychické podpory v případě demotivace a pomoc s překlenutím krizového období, řešení jeho konkrétního problému, nabídka klubových soutěží a žebříčků, osobní USB klíč s přístupem ke společnému počítači s nahrávkou předešlých tréninků a nabídkou tréninkového plánu atd. Dělejte všechno to, na co personál velkých fitek nemá šanci dosáhnout.


5. Jeden člověk a více zdrojů

Když už nemůžete mít tisíc členů, využijte každého jednoho na maximum. Prodejte mu vstup, nabídněte mu hlídání nebo cvičení dětí a členů rodiny, nabídněte mu (za rozumnou cenu a na míru) suplementaci na delší období, tréninkový kemp nebo soustředění, osobního trenéra, zdravotní a kompenzační pomůcky, léčivé přípravky na zranění apod. Naučte ho, že cokoliv potřebuje řešit v oblasti cvičení, vy jste jeho dodavatel a odborný garant. Protože jeden stávající věrný klient je cennější než deset potenciálních. A žádné sebevýhodnější členství není lepší garancí dlouhodobé návštěvnosti než loajalita k vám a disciplína k sobě samému.


Xénia Křížová

Diskuze k článku: 5 tipů pro management malých fitness center

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.